AI som verktyg för sökmotoroptimering
Kerwien, Mathias (2024)
Kerwien, Mathias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308503
Tiivistelmä
Sökmotoroptimering handlar om att anpassa och förbättra sin hemsida för att ranka högt för olika sökord i sökmotorers sökresultat. Det finns flera kriterier som sökmotorer har för hur väl en hemsida placeras bland sökresultaten, där några av de mest avgörande kriterierna är hemsidans innehåll och hur snabb och användarvänlig den är. Därför ligger en stor del i en process för sökmotoroptimering att göra en hemsida snabbare och producera engagerande och kvalitativt innehåll. ChatGPT, utvecklad av OpenAI, är ett verktyg som är driven av artificiell intelligens och har revolutionerat världen med dess förmåga att skapa människolik text av hög kvalité.
Syftet med arbetet är att utvärdera ChatGPT:s potential att effektivisera sökmotoroptimeringsprocessen genom aspekter såsom tidsbesparing, analytisk förmåga, innehållsproduktion och kvaliteten på det skapade innehållet. Med hjälp av en aktionsforskning har verktygets förmåga att skapa skräddarsytt innehåll och frambringa relevanta sökordsförslag utforskats. Den praktiska implementeringen inkluderade även en analys av verktygets kapacitet att identifiera och föreslå förbättringar för hemsidor.
Vidare diskuterar arbetet även etiska överväganden för användning av innehåll genererat av artificiell intelligens. Som stöd för det praktiska utförandet av arbetet har den teoretiska referensramen behandlat teori om sökmotorer, sökmotoroptimering, vad ChatGPT är och hur verktyget kan utnyttjas för sökmotoroptimering.
Resultaten indikerar att ChatGPT kan användas framgångsrikt som ett verktyg för sökmotoroptimering, främst genom dess fantastiska förmåga att generera anpassat innehåll och idéer till sökord. Ytterligare visar resultaten att verktyget kan användas för att analysera hemsidors nuvarande tillstånd och ta fram en övergripande åtgärdsplan för förbättring. Dock visade studien att behovet av mänskligt ingripande och kompetens om ämnet fortfarande är stort.
Syftet med arbetet är att utvärdera ChatGPT:s potential att effektivisera sökmotoroptimeringsprocessen genom aspekter såsom tidsbesparing, analytisk förmåga, innehållsproduktion och kvaliteten på det skapade innehållet. Med hjälp av en aktionsforskning har verktygets förmåga att skapa skräddarsytt innehåll och frambringa relevanta sökordsförslag utforskats. Den praktiska implementeringen inkluderade även en analys av verktygets kapacitet att identifiera och föreslå förbättringar för hemsidor.
Vidare diskuterar arbetet även etiska överväganden för användning av innehåll genererat av artificiell intelligens. Som stöd för det praktiska utförandet av arbetet har den teoretiska referensramen behandlat teori om sökmotorer, sökmotoroptimering, vad ChatGPT är och hur verktyget kan utnyttjas för sökmotoroptimering.
Resultaten indikerar att ChatGPT kan användas framgångsrikt som ett verktyg för sökmotoroptimering, främst genom dess fantastiska förmåga att generera anpassat innehåll och idéer till sökord. Ytterligare visar resultaten att verktyget kan användas för att analysera hemsidors nuvarande tillstånd och ta fram en övergripande åtgärdsplan för förbättring. Dock visade studien att behovet av mänskligt ingripande och kompetens om ämnet fortfarande är stort.