Miten yksinäisyys vaikuttaa ammattiin opiskelevien nuorten hyvinvointiin? -Ryhmäytymisen merkitys yksinäisyyden ehkäisyssä
Halonen, Maria; Setälä, Pirita (2024)
Halonen, Maria
Setälä, Pirita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308538
Tiivistelmä
Opiskelijat tarvitsevat ohjausta ja tukea niin opintoihin kuin työssäoppimisjaksoille. Usein ohjauksessa ja tukemisessa ei ole pelkästään kyse koulutehtävien eteenpäin auttamisesta, vaan tukea ja ohjausta tarvitaan lisääntyvissä määrin monilla elämän osa-alueilla; ystävyyssuhteissa, mielialaongelmissa, kotioloissa tai pelkästään elämänhallintataitojen puuttumisesta aiheutuvissa ongelmissa.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat yksinäisyyteen ja miten yksinäisyys vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvointiin. Kehittämistyön tavoitteena oli kuvata sitä, miten ryhmäytyminen ehkäisee opiskelijoiden yksinäisyyttä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä Webropol-kyselyä, jolla kerättiin tietoa opiskeli-joilta yksinäisyyteen vaikuttavista tekijöistä. Kehittämistyön toiminnallisena osiona toteutettiin opetushenkilöstölle negatiivinen aivoriihi, jonka avulla kerättiin vastauksia siitä, miten ryhmäytymisellä voitaisiin ennaltaehkäistä nuorten yksinäisyyttä.
Kehittämistyön tuloksena saatiin tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten yksinäisyyteen. Syrjintä on rajussa kasvussa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ammatillisissa kouluissa. Kehittämistyön tuloksissa nousi esiin, että kiusaamista ja syrjimistä tapahtuu eniten fyysisten ominaisuuksien takia, joka saattaa johtaa nuoren yksinäisyyteen. Uusien ystävyyssuhteiden solmiminen on yhteydessä yksinäisyyden kehittymiseen. Nuoren heikko kyky solmia uusia ystävyyssuhteita saattaa johtaa yksinäisyyteen.
Ryhmäytymisen merkitys on tärkeä nuoren yksinäisyyden ennaltaehkäisyssä. Tuloksista voidaan päätellä, että ryhmäytyminen vaikuttaa muun muassa avoimuuteen, luottamukseen luokan sisällä sekä rehellisyyteen. Opettajat tarvitsevat enemmän resursseja ja aikaa ryhmäytymisen suunnitteluun sekä toteutukseen.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat yksinäisyyteen ja miten yksinäisyys vaikuttaa opiskelijoiden hyvinvointiin. Kehittämistyön tavoitteena oli kuvata sitä, miten ryhmäytyminen ehkäisee opiskelijoiden yksinäisyyttä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköistä Webropol-kyselyä, jolla kerättiin tietoa opiskeli-joilta yksinäisyyteen vaikuttavista tekijöistä. Kehittämistyön toiminnallisena osiona toteutettiin opetushenkilöstölle negatiivinen aivoriihi, jonka avulla kerättiin vastauksia siitä, miten ryhmäytymisellä voitaisiin ennaltaehkäistä nuorten yksinäisyyttä.
Kehittämistyön tuloksena saatiin tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten yksinäisyyteen. Syrjintä on rajussa kasvussa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ammatillisissa kouluissa. Kehittämistyön tuloksissa nousi esiin, että kiusaamista ja syrjimistä tapahtuu eniten fyysisten ominaisuuksien takia, joka saattaa johtaa nuoren yksinäisyyteen. Uusien ystävyyssuhteiden solmiminen on yhteydessä yksinäisyyden kehittymiseen. Nuoren heikko kyky solmia uusia ystävyyssuhteita saattaa johtaa yksinäisyyteen.
Ryhmäytymisen merkitys on tärkeä nuoren yksinäisyyden ennaltaehkäisyssä. Tuloksista voidaan päätellä, että ryhmäytyminen vaikuttaa muun muassa avoimuuteen, luottamukseen luokan sisällä sekä rehellisyyteen. Opettajat tarvitsevat enemmän resursseja ja aikaa ryhmäytymisen suunnitteluun sekä toteutukseen.