Käytöshäiriöisen lapsen kohtaaminen sijaishuollossa : Opas lastensuojelutyön ammattilaisille
Komaro, Camilla; Koivisto, Juuso (2024)
Komaro, Camilla
Koivisto, Juuso
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308550
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä tilaajatahon kanssa. Toteutustapana oli toiminnallinen opinnäytetyö, jossa tarkoituksena oli tuottaa opas käytöshäiriöisen lapsen kohtaamiseen. Opinnäytetyön tilaaja- ja yhteistyötahona toimi lastensuojelun sijaishuollon yksikkö, joka on profiloitunut käytöshäiriöisiin lapsiin. Oppaan tahdottiin laajentavan yksikössä työskentelevien tietoutta ja osaamista sekä ymmärrystä käytöshäiriöisiä lapsia kohtaan. Oppaan avulla selvennettiin helppolukuisesti käytöshäiriöisten lasten kohtaamista, ja opas sisältää arjen esimerkkitilanteita, joita käsiteltiin Learning Cafe -tapahtumassa.
Opinnäytetyön toiminnallinen kehittämistyö sisälsi useita eri vaiheita, kuten aiheeseen tutustuminen, sisällön valinta ja oppaan luominen. Aiheen valinta oli lähtöisin tilaaja- eli yhteistyötahon tarpeesta. Oppaan suunnittelu ja ideointivaihe kuuluivat teoreettisen viitekehyksen laatimiseen. Oppaan sisältö koostuu käytöshäiriön määritelmästä, hoitomenetelmistä, väkivallan hallintakeinoista, väkivaltaosaamisesta ja kuntoutumista tukevista keinoista. Sijaishuollossa käytettävät rajoitustoimenpiteet mainittiin opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa, mutta oppaasta ne jätettiin pois, sillä lastensuojelulaki muuttuu jatkuvasti.
Oppaassa kiinnitettiin huomiota helppolukuisuuteen ja hyödyllisyyteen niin alan uusille kuin jo kokeneemmillekin osaajille. Oppaasta ei haluttu tehdä liian raskasta luettavaa, minkä vuoksi oppaan sisällön asiaankuuluvuuteen, pituuteen ja visuaalisuuteen kiinnitettiin huomiota. Learning Cafessa järjestettiin esimerkkitapauksien pohjalta pohdintatyöskentelyä, jota hyödynnettiin oppaassa. Opas tukee lastensuojelutyössä käytettävää laajaa havainnointiosaamista sekä työskentelytapojen omaksumista.
Opinnäytetyön toiminnallinen kehittämistyö sisälsi useita eri vaiheita, kuten aiheeseen tutustuminen, sisällön valinta ja oppaan luominen. Aiheen valinta oli lähtöisin tilaaja- eli yhteistyötahon tarpeesta. Oppaan suunnittelu ja ideointivaihe kuuluivat teoreettisen viitekehyksen laatimiseen. Oppaan sisältö koostuu käytöshäiriön määritelmästä, hoitomenetelmistä, väkivallan hallintakeinoista, väkivaltaosaamisesta ja kuntoutumista tukevista keinoista. Sijaishuollossa käytettävät rajoitustoimenpiteet mainittiin opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa, mutta oppaasta ne jätettiin pois, sillä lastensuojelulaki muuttuu jatkuvasti.
Oppaassa kiinnitettiin huomiota helppolukuisuuteen ja hyödyllisyyteen niin alan uusille kuin jo kokeneemmillekin osaajille. Oppaasta ei haluttu tehdä liian raskasta luettavaa, minkä vuoksi oppaan sisällön asiaankuuluvuuteen, pituuteen ja visuaalisuuteen kiinnitettiin huomiota. Learning Cafessa järjestettiin esimerkkitapauksien pohjalta pohdintatyöskentelyä, jota hyödynnettiin oppaassa. Opas tukee lastensuojelutyössä käytettävää laajaa havainnointiosaamista sekä työskentelytapojen omaksumista.