Digimarkkinointisuunnitelma pienelle rakennusalan yritykselle
Pasma, Ella (2024)
Pasma, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käytännönläheinen ja helposti toteutettava digimarkkinointisuunnitelma pienelle rakennusalan yritykselle X, joka ei ollut ennestään markkinoinut itseään laisinkaan. Yrityksessä työskenteli vain yrittäjä itse, joten yrityksen rajalliset resurssit otettiin huomioon digimarkkinointisuunnitelmaa laadittaessa. Yhdessä toimeksiantajayrityksen kanssa pohdittiin yrityksen keskeisimpiä tavoitteita, joiden pohjalta tehtiin digimarkkinointisuunnitelma, joka palvelee näiden tavoitteiden saavuttamista.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustuttiin markkinoinnin ja erityisesti digimarkkinoinnin keskeisimpiin käsitteisiin, kuten ostajapersoonaan ja hakukonemarkkinointiin. Digimarkkinointisuunnitelma laadittiin SOSTAC-mallia käyttäen, joka on myös esitelty opinnäytetyössä. Tietoperusta laadittiin hyödyntäen monipuolisesti erilaisia lähteitä, sekä suomeksi että englanniksi.
Empiirisessä osuudessa laadittiin kyselytutkimus Webropol-työkalulla. Kyselytutkimus selvitti vastaajien mieltymyksiä liittyen digimarkkinointiin ja mielipiteitä siitä, millaisen markkinoinnin he kokisivat mielekkäänä rakennusalan yritykseltä. Digimarkkinointisuunnitelma laadittiin kyselytutkimuksessa saatujen tietojen perusteella.
Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2024 ja se valmistui huhtikuussa 2024. Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui kattava digimarkkinointisuunnitelma juuri toimeksiantajayrityksen tarpeet huomioiden. Suunnitelmassa kartoitettiin yrityksen nykytilanne ja laadittiin yritykselle asiakaspersoonat ja heidän ostopolkunsa. Digimarkkinoinnin toimenpiteet esitettiin vuosikellossa, jota yrityksen on helppo seurata ja siten toteuttaa markkinointiaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustuttiin markkinoinnin ja erityisesti digimarkkinoinnin keskeisimpiin käsitteisiin, kuten ostajapersoonaan ja hakukonemarkkinointiin. Digimarkkinointisuunnitelma laadittiin SOSTAC-mallia käyttäen, joka on myös esitelty opinnäytetyössä. Tietoperusta laadittiin hyödyntäen monipuolisesti erilaisia lähteitä, sekä suomeksi että englanniksi.
Empiirisessä osuudessa laadittiin kyselytutkimus Webropol-työkalulla. Kyselytutkimus selvitti vastaajien mieltymyksiä liittyen digimarkkinointiin ja mielipiteitä siitä, millaisen markkinoinnin he kokisivat mielekkäänä rakennusalan yritykseltä. Digimarkkinointisuunnitelma laadittiin kyselytutkimuksessa saatujen tietojen perusteella.
Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2024 ja se valmistui huhtikuussa 2024. Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui kattava digimarkkinointisuunnitelma juuri toimeksiantajayrityksen tarpeet huomioiden. Suunnitelmassa kartoitettiin yrityksen nykytilanne ja laadittiin yritykselle asiakaspersoonat ja heidän ostopolkunsa. Digimarkkinoinnin toimenpiteet esitettiin vuosikellossa, jota yrityksen on helppo seurata ja siten toteuttaa markkinointiaan.