Alle kouluikäisen lapsen lääkehoidon erityispiirteet : opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Pike, Senja; Vehmas, Hanna (2024)
Pike, Senja
Vehmas, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308478
Tiivistelmä
Lapsen kasvu ja kehitys vaikuttavat lapsen lääkehoitoon. Riski lapsen virhelääkitykselle on moninkertainen verrattuna aikuiseen. Pediatrisella sairaanhoitajalla on vastuu ymmärtää lapsen lääkehoidon erityispiirteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa luentopohjainen opetusvideo alle kouluikäisen lapsen lääkehoidon erityispiirteistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä alle kouluikäisen lapsen lääkehoidon erityispiirteisiin sekä tarjota laadullinen, aikaan ja paikkaan sitomaton oppimateriaali hoitotyön opiskelijoille. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu opinnäytetyön raportista ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettinen tieto haettiin HAMKin verkkokirjaston Finnan kautta verkkotietokannoista sekä ammattialan kirjallisuudesta. Opetusvideon tietoperustan rakentamiseen hyödynnettiin ajankohtaisia, näyttöön perustuvia suomen-, että englanninkielisiä tutkimuksia ja laadullisia lähteitä. Opetusvideota varten laadittiin käsikirjoitus, jonka pohjalta luentopohjainen opetusvideo kuvattiin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymysten myötä teoriaan sisällytettiin lapsen fyysisen kehityksen vaikutus lääkehoitoon, lääkeannosten, lääkemuotojen ja antotapojen erityispiirteet sekä lapsen lääkehoidon ohjaukseen vaikuttavat erityispiirteet, kuten kehitysvaiheiden huomiointi, leikki ja vanhemmat. Opetusvideon sisältö koostui teoriatiedon keskeisestä sisällöstä. Sisällön monipuolisuuden vuoksi opetusvideon pituus ei täysin täytä hyvän opetusvideon kriteereitä, mutta vastaa kattavasti alle kouluikäisen lääkehoidon eri erityispiirteistä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja erityisesti lasten ja nuorten hoitotyön lehtorit. Tilaajan antaman palautteen mukaan video on työelämälähtöinen ja vastaa tilaajan tarpeisiin yhdistämällä erityisen hyvin sairaanhoidon teorian ja käytännön hoitotyön. Lisäksi opetusvideo sopii HAMKin strategiseen kolmikantamalliin, jossa yhtenä osana ovat digitaaliset oppimisympäristöt.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa luentopohjainen opetusvideo alle kouluikäisen lapsen lääkehoidon erityispiirteistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä alle kouluikäisen lapsen lääkehoidon erityispiirteisiin sekä tarjota laadullinen, aikaan ja paikkaan sitomaton oppimateriaali hoitotyön opiskelijoille. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostuu opinnäytetyön raportista ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettinen tieto haettiin HAMKin verkkokirjaston Finnan kautta verkkotietokannoista sekä ammattialan kirjallisuudesta. Opetusvideon tietoperustan rakentamiseen hyödynnettiin ajankohtaisia, näyttöön perustuvia suomen-, että englanninkielisiä tutkimuksia ja laadullisia lähteitä. Opetusvideota varten laadittiin käsikirjoitus, jonka pohjalta luentopohjainen opetusvideo kuvattiin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymysten myötä teoriaan sisällytettiin lapsen fyysisen kehityksen vaikutus lääkehoitoon, lääkeannosten, lääkemuotojen ja antotapojen erityispiirteet sekä lapsen lääkehoidon ohjaukseen vaikuttavat erityispiirteet, kuten kehitysvaiheiden huomiointi, leikki ja vanhemmat. Opetusvideon sisältö koostui teoriatiedon keskeisestä sisällöstä. Sisällön monipuolisuuden vuoksi opetusvideon pituus ei täysin täytä hyvän opetusvideon kriteereitä, mutta vastaa kattavasti alle kouluikäisen lääkehoidon eri erityispiirteistä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK) ja erityisesti lasten ja nuorten hoitotyön lehtorit. Tilaajan antaman palautteen mukaan video on työelämälähtöinen ja vastaa tilaajan tarpeisiin yhdistämällä erityisen hyvin sairaanhoidon teorian ja käytännön hoitotyön. Lisäksi opetusvideo sopii HAMKin strategiseen kolmikantamalliin, jossa yhtenä osana ovat digitaaliset oppimisympäristöt.