Elämyksellisen palvelumaiseman kehittäminen ravintolaympäristössä
Siitonen, Jenni (2024)
Siitonen, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308548
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja kehittää Muumimaailman Mamman Keittiön elämyksellisyyttä sekä asiakaskokemusta. Työssä selvitettiin millainen Muumimaailman Mamman keittiön toimintamalli mahdollistaa optimaalisesti yrityksen vision mukaisen asiakaskokemuksen ja elämyksellisyyden. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisena asiakkaat kokevat ravintolan nykyisen palvelumaiseman ja miten he sitä kehittäisivät elämyksellisemmäksi.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui palvelumaiseman, asiakaskokemuksen, elämyksellisyyden ja digitaalisuuden ympärille. Tutkimustyön lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tämän kehittämistyön tapauksen muodosti tutkittavan organisaation asiakaskokemus ravintolan palvelumaisemassa ja sen kehittäminen elämystä tukevaksi. Tutkimuksessa pyrittiin tuottamaan syvällistä tietoa siitä, miten organisaation asiakkaat kokevat elämyksen muodostuvan ja millä keinoin sitä voidaan tukea.
Organisaation asiakaskunnan laajuuden vuoksi tutkimuksen aineistonkeruuseen käytettiin sähköistä kyselyä. Kysely oli suurelta osin strukturoitu, sillä oli odotettavaa, että vastaajia kertyi paljon. Kysymykset ryhmiteltiin neljään pääteemaan: asiakaskokemus, palvelumaisema, digitaaliset palvelut ja elämyksellisyys. Kyselyn avoimella kysymyksellä pyrittiin syventämään kyselyn aineistoa ja saamaan asiakkaiden kehitysideoita.
Kyselyn tulokset tukivat isolta osin teoriaa. Pääteemoiksi nousivat tunnelma, ruoan maku, laatu ja valikoima sekä asiakaspalvelu, josta erityisesti lasten huomiointi. Teorian ja kyselyn tulosten pohjalta kirjattiin johtopäätöksiä ja kehittämisideoita, jotka hyödyntävät Muumimaailman ravintolapalveluiden kehittämistä elämyksellisemmäksi.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui palvelumaiseman, asiakaskokemuksen, elämyksellisyyden ja digitaalisuuden ympärille. Tutkimustyön lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tämän kehittämistyön tapauksen muodosti tutkittavan organisaation asiakaskokemus ravintolan palvelumaisemassa ja sen kehittäminen elämystä tukevaksi. Tutkimuksessa pyrittiin tuottamaan syvällistä tietoa siitä, miten organisaation asiakkaat kokevat elämyksen muodostuvan ja millä keinoin sitä voidaan tukea.
Organisaation asiakaskunnan laajuuden vuoksi tutkimuksen aineistonkeruuseen käytettiin sähköistä kyselyä. Kysely oli suurelta osin strukturoitu, sillä oli odotettavaa, että vastaajia kertyi paljon. Kysymykset ryhmiteltiin neljään pääteemaan: asiakaskokemus, palvelumaisema, digitaaliset palvelut ja elämyksellisyys. Kyselyn avoimella kysymyksellä pyrittiin syventämään kyselyn aineistoa ja saamaan asiakkaiden kehitysideoita.
Kyselyn tulokset tukivat isolta osin teoriaa. Pääteemoiksi nousivat tunnelma, ruoan maku, laatu ja valikoima sekä asiakaspalvelu, josta erityisesti lasten huomiointi. Teorian ja kyselyn tulosten pohjalta kirjattiin johtopäätöksiä ja kehittämisideoita, jotka hyödyntävät Muumimaailman ravintolapalveluiden kehittämistä elämyksellisemmäksi.
