Oppilaitosnuorisotyö Paukkulassa: opiskelijoiden kokemuksia
Vuorikoski, Suvi; Laitinen, Aapro (2024)
Vuorikoski, Suvi
Laitinen, Aapro
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308560
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Suomen Nuoriso-opiston,
Paukkulan opiskelijoiden kokemuksia oppilaitosnuorisotyön toteutumisesta
heidän oppilaitoksessaan. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, miten opis
kelijat kokevat esimerkiksi ryhmäytymisleirin ja tutortoiminnan vaikuttaneen
yhteishengen muodostumiseen.
Aineisto kerättiin Paukkulan opiskelijoilta ja aineiston keruumenetelmänä käy
tettiin teemahaastatteluja. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena.
Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja, ja toteutettiin kolmena eri päivänä,
syyskuussa 2023. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme sisällönanalyy
sia.
Opinnäytetyössä kuvaillaan haastatteluteemojen mukaan opiskelijoiden vas
tauksia heille esitettyihin kysymyksiin ja avataan heidän näkemyksiään ai
heesta. Teemoina toimivat yhteisöllisyys, osallisuus ja oppilaitosnuorisotyö.
Tuloksissa avataan haastateltavien vastauksia ja näkemyksiä näistä tee
moista.
Aineistossa nousi esille yhtenäisyys haastateltavien vastauksissa, ja Paukku
lan oppilaitosnuorisotyön toteutuminen koettiin positiivisena oppilaitoksen
osallistavan toiminnan, kuten ryhmäytymisviikon ja iltatoiminnan kautta. Haas
tateltavia tutkimuksessa oli seitsemän, ja he olivat eri ikäisiä opiskelijoita en
simmäiseltä, toiselta ja kolmannelta luokalta. Positiivisen kuvan oppilaitosnuo
risotyön toteutumisesta loi haastateltavien kertomukset muun muassa tutorei
den aktiivisesta osallistumisesta muiden opiskelijoiden arkeen, yhteisöohjaa
jan toiminta oppilaitoksen ja opiskelijoiden viihtyvyyden takaamiseksi ja edistä
miseksi sekä myötämielinen yleinen ilmapiiri oppilaitoksessa.
Oppilaitosnuorisotyötä Paukkulassa voisi lähteä tutkimaan myös yhteisöohjaa
jan, tai Paukkulan muun henkilökunnan näkökulmasta, koska tässä opinnäyte
työssä saadut tulokset ovat todella positiivissävytteisiä.
Paukkulan opiskelijoiden kokemuksia oppilaitosnuorisotyön toteutumisesta
heidän oppilaitoksessaan. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, miten opis
kelijat kokevat esimerkiksi ryhmäytymisleirin ja tutortoiminnan vaikuttaneen
yhteishengen muodostumiseen.
Aineisto kerättiin Paukkulan opiskelijoilta ja aineiston keruumenetelmänä käy
tettiin teemahaastatteluja. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena.
Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja, ja toteutettiin kolmena eri päivänä,
syyskuussa 2023. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme sisällönanalyy
sia.
Opinnäytetyössä kuvaillaan haastatteluteemojen mukaan opiskelijoiden vas
tauksia heille esitettyihin kysymyksiin ja avataan heidän näkemyksiään ai
heesta. Teemoina toimivat yhteisöllisyys, osallisuus ja oppilaitosnuorisotyö.
Tuloksissa avataan haastateltavien vastauksia ja näkemyksiä näistä tee
moista.
Aineistossa nousi esille yhtenäisyys haastateltavien vastauksissa, ja Paukku
lan oppilaitosnuorisotyön toteutuminen koettiin positiivisena oppilaitoksen
osallistavan toiminnan, kuten ryhmäytymisviikon ja iltatoiminnan kautta. Haas
tateltavia tutkimuksessa oli seitsemän, ja he olivat eri ikäisiä opiskelijoita en
simmäiseltä, toiselta ja kolmannelta luokalta. Positiivisen kuvan oppilaitosnuo
risotyön toteutumisesta loi haastateltavien kertomukset muun muassa tutorei
den aktiivisesta osallistumisesta muiden opiskelijoiden arkeen, yhteisöohjaa
jan toiminta oppilaitoksen ja opiskelijoiden viihtyvyyden takaamiseksi ja edistä
miseksi sekä myötämielinen yleinen ilmapiiri oppilaitoksessa.
Oppilaitosnuorisotyötä Paukkulassa voisi lähteä tutkimaan myös yhteisöohjaa
jan, tai Paukkulan muun henkilökunnan näkökulmasta, koska tässä opinnäyte
työssä saadut tulokset ovat todella positiivissävytteisiä.