Digitaaliset palvelut työikäisten sosiaalityössä Etelä-Savon hyvin-vointialueella–Asiakkaiden ja ammattilaisten näkökulmat
Metsätalo, Anu (2024)
Metsätalo, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028655
Tiivistelmä
Koronapandemian myötä sosiaalihuollossa siirryttiin keväällä 2020 perinteisistä kasvokkain tapahtuvista tapaamisista etäyhteyksin toteutettaviin asiakastapaamisiin. Monet koronan aikana käyttöönotetut digitaaliset palvelut ovat jääneet pysyvästi käyttöön, ja uusia digitaalisia palveluja kehitetään lisää koko ajan. Sosiaalihuollossa digitalisaatio on muuttanut keskeisesti työn tekemistä. Vaikka digitaaliset palvelut mahdollistavat asiakkaille ajasta ja paikasta riippumattomat palvelut, digitaalinen palvelu ei voi kokonaan korvata kasvokkain tapahtuvaa palvelua, sillä kaikilla kansalaisilla ei ole mahdollisuutta niiden käyttöön, ja digitaalisuus ei saa olla esteenä palvelun saamiselle. (Pyykönen ym. 2022.)
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalihuollon digitalisaatiota. Työn tarkoituksena oli kuvata Etelä-Savon hyvinvointialueen työikäisten sosiaalipalvelujen digitaalisia palveluja sekä sosiaalityön ammattilaisten ja asiakkaiden kokemuksia ja näkemyksiä digitaalisista palveluista. Lisäksi työssä kuvataan työikäisten sosiaalityön ammattilaisten ja asiakkaiden valmiuksia käyttää digitaalisia palveluja. Työikäisten sosiaalityön digitaalisia palveluja voidaan kehittää tutkimuksessa tuotetun tiedon avulla. Lisäksi tutkimuksen tietojen pohjalta on nostettu esiin ehdotuksia nykyisten palvelujen kehittämiseksi sekä uusien digitaalisten palvelujen luomiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla Etelä-Savon hyvinvointialueen työikäisten sosiaalityön ammattilaisia ja asiakkaita. Lisäksi ammattilaisille järjestettiin työpajoja. Tutkimusaineiston pohjalta on tuotu esille digitaalisten palvelujen käyttämiseen liittyviä haasteita sekä kehittämisen näkökulmia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että digitaalisia palveluita kaivataan lisää Etelä-Savon hyvinvointialueelle. Ammattilaisten ja asiakkaiden digiosaamisessa on suurta vaihtelua, osalla on paremmat valmiudet käyttää digitaalisia palveluja, osa taas kaipaa tukea niiden käyttämiseen. Asiakkaat toivovat digitaalisten palvelujen käyttämiseen apua ja tukea esimerkiksi IT-tuen muodossa. Myös työikäisten sosiaalityön ammattilaiset tarvitsevat tukea ja koulutusta digitaalisten valmiuksien lisäämiseksi. Lisäksi työikäisten sosiaalityön ammattilaiset sekä asiakkaat toivovat, että Etelä-Savon hyvinvointialueen verkkosivuja kehitetään paremmin saavutettaviksi ja helppokäyttöisemmiksi.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalihuollon digitalisaatiota. Työn tarkoituksena oli kuvata Etelä-Savon hyvinvointialueen työikäisten sosiaalipalvelujen digitaalisia palveluja sekä sosiaalityön ammattilaisten ja asiakkaiden kokemuksia ja näkemyksiä digitaalisista palveluista. Lisäksi työssä kuvataan työikäisten sosiaalityön ammattilaisten ja asiakkaiden valmiuksia käyttää digitaalisia palveluja. Työikäisten sosiaalityön digitaalisia palveluja voidaan kehittää tutkimuksessa tuotetun tiedon avulla. Lisäksi tutkimuksen tietojen pohjalta on nostettu esiin ehdotuksia nykyisten palvelujen kehittämiseksi sekä uusien digitaalisten palvelujen luomiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla Etelä-Savon hyvinvointialueen työikäisten sosiaalityön ammattilaisia ja asiakkaita. Lisäksi ammattilaisille järjestettiin työpajoja. Tutkimusaineiston pohjalta on tuotu esille digitaalisten palvelujen käyttämiseen liittyviä haasteita sekä kehittämisen näkökulmia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että digitaalisia palveluita kaivataan lisää Etelä-Savon hyvinvointialueelle. Ammattilaisten ja asiakkaiden digiosaamisessa on suurta vaihtelua, osalla on paremmat valmiudet käyttää digitaalisia palveluja, osa taas kaipaa tukea niiden käyttämiseen. Asiakkaat toivovat digitaalisten palvelujen käyttämiseen apua ja tukea esimerkiksi IT-tuen muodossa. Myös työikäisten sosiaalityön ammattilaiset tarvitsevat tukea ja koulutusta digitaalisten valmiuksien lisäämiseksi. Lisäksi työikäisten sosiaalityön ammattilaiset sekä asiakkaat toivovat, että Etelä-Savon hyvinvointialueen verkkosivuja kehitetään paremmin saavutettaviksi ja helppokäyttöisemmiksi.