Kontrabasson virityksen kehitys
Nikkanen, Mika (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308577
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tarkastella kontrabasson viritysmetodien kehitystä historiallisesta perspektiivistä nykyaikaan. Opinnäytetyötä varten toteutettiin esiintymisiä kvinttivireessä, soolovireessä ja orkesterivireessä erilaisten soolo- ja orkesteriteosten parissa. Keskeisinä orkesteriteoksina olivat kvinttivireessä esitetyt Beethovenin kuudes sinfonia ja Tšaikovskin Romeo ja Julia alkusoitto. Työssä tarkasteltiin virityksen vaikutuksia soolo- ja orkesterikirjallisuudessa soitettavuuden ja soinnin näkökulmasta.
Tutkinnan tulokset viittaavat siihen, että kvinttejä on kokeiltu soittimen kehittyessä mutta se on vaikean soitettavuuden vuoksi jäänyt historiaan; kielten hitaan kehityksen vuoksi kontra-C kielen valmistus oli epärealistista ennen modernien teräskielien keksimistä, ja vanhat suolikielet olivat korkeammillakin säveltasoilla huonosointisia ja vaikeasti hallittavia. Tämän lisäksi kvarttivireisellä soittimella on kokosävelaskeleen lyhyempi matka vapaiden kielten välillä, joten kontrabasistin tarve asemanvaihtoihin on pienempi.
Viritysmahdollisuudet ovat laajentuneet nykyajan teräskielillä ja modernin pedagogiikan avustamana ja modernilla kontrabasistilla on entistä enemmän vaihtoehtoja musiikillisen päämäärän saavuttamiseksi. Lisääntynyt kiinnostus kvintteihin osoittaa, että historialliset rajoitteet ovat nykyaikana mahdollista rikkoa.
Tutkinnan tulokset viittaavat siihen, että kvinttejä on kokeiltu soittimen kehittyessä mutta se on vaikean soitettavuuden vuoksi jäänyt historiaan; kielten hitaan kehityksen vuoksi kontra-C kielen valmistus oli epärealistista ennen modernien teräskielien keksimistä, ja vanhat suolikielet olivat korkeammillakin säveltasoilla huonosointisia ja vaikeasti hallittavia. Tämän lisäksi kvarttivireisellä soittimella on kokosävelaskeleen lyhyempi matka vapaiden kielten välillä, joten kontrabasistin tarve asemanvaihtoihin on pienempi.
Viritysmahdollisuudet ovat laajentuneet nykyajan teräskielillä ja modernin pedagogiikan avustamana ja modernilla kontrabasistilla on entistä enemmän vaihtoehtoja musiikillisen päämäärän saavuttamiseksi. Lisääntynyt kiinnostus kvintteihin osoittaa, että historialliset rajoitteet ovat nykyaikana mahdollista rikkoa.