Id, musicus, superego : itsetunnon ja musiikinopiskelun vuorovaikutuksesta
Suni, Lauri (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028653
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö laadittiin tarkastelemaan musiikin korkeakouluopiskelijoiden itsetunnon ja soittotaidon myönteistä vuorovaikutusta. Työn tavoitteena oli siis tutkia, vaaditaanko hyvään soittotaitoon hyvää itsetuntoa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin aiemman tutkimusaineiston pohjalta laadittua kyselylomaketta. Kyselyllä kerättiin aineisto, jonka perusteella vedettiin johtopäätöksiä opiskelijoiden näkemyksistä omasta itsetunnostaan ja soittotaidostaan, sekä näiden kahden positiivista korrelaatiota.
Opinnäytetyö jakautuu neljään osioon. Aluksi tarkastellaan itsetuntoa yleisenä ilmiönä ja paneudutaan hieman siihen, mikä sen merkitys on musiikin yhteydessä. Toinen osio selittää, miksi ja miten kyselylomake laadittiin ja miten aineisto kerättiin. Kolmas osio keskittyy kerätyn datan purkamiseen. Lopuksi tarkastellaan ja selitetään lomakkeen vastauksia ja vedetään niistä johtopäätöksiä.
Kyselyn vastausten perusteella voitiin todeta, että musiikin korkeakouluopiskelijoilla oli keskimäärin hyvä itsetunto. Lisäksi kävi ilmi, että hyvää musiikkisuhdetta edistivät muun muassa intohimo musiikkiin, esikuvat ja yhdessä tekemisen ilo sekä palkitsevat esiintymistilanteet. Tutkimusta itsetunnon ja musiikinopiskelun vuorovaikutuksesta soisi tehtävän enemmän, sillä aiempaa tutkimusaineistoa aiheesta oli olemassa hyvin vähän.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin aiemman tutkimusaineiston pohjalta laadittua kyselylomaketta. Kyselyllä kerättiin aineisto, jonka perusteella vedettiin johtopäätöksiä opiskelijoiden näkemyksistä omasta itsetunnostaan ja soittotaidostaan, sekä näiden kahden positiivista korrelaatiota.
Opinnäytetyö jakautuu neljään osioon. Aluksi tarkastellaan itsetuntoa yleisenä ilmiönä ja paneudutaan hieman siihen, mikä sen merkitys on musiikin yhteydessä. Toinen osio selittää, miksi ja miten kyselylomake laadittiin ja miten aineisto kerättiin. Kolmas osio keskittyy kerätyn datan purkamiseen. Lopuksi tarkastellaan ja selitetään lomakkeen vastauksia ja vedetään niistä johtopäätöksiä.
Kyselyn vastausten perusteella voitiin todeta, että musiikin korkeakouluopiskelijoilla oli keskimäärin hyvä itsetunto. Lisäksi kävi ilmi, että hyvää musiikkisuhdetta edistivät muun muassa intohimo musiikkiin, esikuvat ja yhdessä tekemisen ilo sekä palkitsevat esiintymistilanteet. Tutkimusta itsetunnon ja musiikinopiskelun vuorovaikutuksesta soisi tehtävän enemmän, sillä aiempaa tutkimusaineistoa aiheesta oli olemassa hyvin vähän.