Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Itsepalvelukassan käytön esteet : Case: S-Market Vaajala

Heikkilä, Mikko; Järviö, Toni (2014)

 
Avaa tiedosto
Heikkila Mikko Jarvio Toni.pdf (925.2Kt)
Lataukset: 


Heikkilä, Mikko
Järviö, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619954
Tiivistelmä
Tiivistelmä

Nykypäivän kuluttaja palvelee itseään yhä useammin itsepalvelun laajetessa yhä useammille alueille. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää syitä itsepalvelukassojen
vähäiselle käytölle Vaajakoskella toimivassa päivittäistavaramyymälä S-market Vaajalassa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten itsepalvelukassojen käyttöä voitaisiin lisätä asiakkaiden keskuudessa.

Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joista pääpaino oli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, jonka vastaaja täytti iPad-tablettitietokoneella. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla 7.10.–10.10.2014 välisenä aikana, ja siihen vastasi 101 henkilöä. Tutkimusaineiston tulokset käsiteltiin SPSS-tilastointiohjelmalla, ja avoimet vastaukset tulkittiin Microsoft Wordilla. Tulokset analysoitiin tutkimuskysymyksittäin.

Vastauksista havaittiin, että asiakkaat arvostavat perinteistä kassaa ennen kaikkea sosiaalisten syiden vuoksi. Vuorovaikutus nousi yhtä tärkeäksi tekijäksi yhdessä henkilökohtaisen palvelun kanssa. Muista syistä esille nousivat erityisesti tavaramäärän paljous sekä alkoholi- ja/ tai tupakkatuotteet, joiden vuoksi asiakas valitsee perinteisen kassan itsepalvelukassan sijaan. Monelle asiakkaalle myös tunnetilat, kuten pelko ja epävarmuus, ovat itsepalvelukassan käytön esteenä. Itsepalvelukassa nähdään kuitenkin hyvänä vaihtoehtona ja lisäpalveluna perinteiselle kassalle.

Toimeksiantajalle tulokset toimivat suuntaa antavina kehittämisideoina. itsepalvelukassat siirtävät tutkimustulosten perusteella vastuuta asiakkaalle ja ala on jatkuvassa muutoksen tilassa. Näin ollen jatkotutkimuksen tekeminen aiheesta on tulevaisuudessakin kannattavaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste