Viidesluokkalaisten lasten terveyssuositukset : ohjausmateriaali oppilaille ja heidän vanhemmilleen
Gyldén, Alina; Lukkala, Elsa (2024)
Gyldén, Alina
Lukkala, Elsa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028690
Tiivistelmä
Viidesluokkalaiset ja heidän perheensä osallistuvat laajaan terveystarkastukseen, jossa he keskustelevat terveydenhoitajan kanssa koko perheen terveystottumuksista. Lapsena opitut elämäntavat siirtyvät todennäköisesti myös aikuisiälle. Vanhemmat toimivat esimerkkinä lapselle terveellisistä elämäntavoista. Lapsen oppiessa jo varhain liikkumaan tarpeeksi, syömään monipuolisesti, nukkumaan tarpeeksi ja käyttämään älylaitteita järkevästi saa hän hyvät valmiudet aikuisena ylläpitää terveellisiä elämäntapoja.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjausmateriaali viidesluokkalaisen lapsen terveyssuosituksista oppilaille ja heidän vanhemmilleen. Opinnäytetyön tietoperusta perustuu ajankohtaisiin suosituksiin ja tutkimuksiin. Aineistosta tuotettiin ohjausmateriaali Oma Hämeen alakoulujen terveydenhoitajien käyttöön jaettavaksi, viidennen luokan terveystarkastuksen yhteydessä perheelle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa lasten terveyssuosituksista. Opinnäytetyössä paneuduttiin ravitsemussuosituksiin, liikuntasuosituksiin, unisuosituksiin ja sopivaan ruutuaikaan. Opinnäytetyöllä pyritään antamaan tietoa terveyssuosituksista viidennen luokan oppilaille ja heidän vanhemmilleen sekä saada heidät pohtimaan terveystottumuksiaan.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Kanta-Hämeen hyvinvointialue. Kohderyhmänä toimii viidesluokkalaiset lapset, joten ohjausmateriaaliin on tiivistetty terveyssuositusten olennaisin sisältö, lapselle ymmärrettävällä tavalla. Tietoa tukemaan on käytetty kuvia, herättämään lapsen mielenkiinto. Ohjausmateriaalin kuvat liittyvät ohjausmateriaalissa käsiteltäviin aiheisiin. Kuva kasviksista ja hedelmistä muistuttaa syömään niitä ja kuva älypuhelimen ilmoituksesta kuvaa, kuinka ilmoitukset häiritsevät esimerkiksi kotitehtäviin keskittymistä. Ohjausmateriaalissa on lisäksi kysymyksiä, joiden avulla koko perhe voi yhdessä pohtia terveystottumuksiaan. Opinnäytetyön tilaajalta saatiin hyvää palautetta ohjausmateriaalista ja se koettiin työelämälähtöiseksi ja tarpeelliseksi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ohjausmateriaali viidesluokkalaisen lapsen terveyssuosituksista oppilaille ja heidän vanhemmilleen. Opinnäytetyön tietoperusta perustuu ajankohtaisiin suosituksiin ja tutkimuksiin. Aineistosta tuotettiin ohjausmateriaali Oma Hämeen alakoulujen terveydenhoitajien käyttöön jaettavaksi, viidennen luokan terveystarkastuksen yhteydessä perheelle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa lasten terveyssuosituksista. Opinnäytetyössä paneuduttiin ravitsemussuosituksiin, liikuntasuosituksiin, unisuosituksiin ja sopivaan ruutuaikaan. Opinnäytetyöllä pyritään antamaan tietoa terveyssuosituksista viidennen luokan oppilaille ja heidän vanhemmilleen sekä saada heidät pohtimaan terveystottumuksiaan.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Kanta-Hämeen hyvinvointialue. Kohderyhmänä toimii viidesluokkalaiset lapset, joten ohjausmateriaaliin on tiivistetty terveyssuositusten olennaisin sisältö, lapselle ymmärrettävällä tavalla. Tietoa tukemaan on käytetty kuvia, herättämään lapsen mielenkiinto. Ohjausmateriaalin kuvat liittyvät ohjausmateriaalissa käsiteltäviin aiheisiin. Kuva kasviksista ja hedelmistä muistuttaa syömään niitä ja kuva älypuhelimen ilmoituksesta kuvaa, kuinka ilmoitukset häiritsevät esimerkiksi kotitehtäviin keskittymistä. Ohjausmateriaalissa on lisäksi kysymyksiä, joiden avulla koko perhe voi yhdessä pohtia terveystottumuksiaan. Opinnäytetyön tilaajalta saatiin hyvää palautetta ohjausmateriaalista ja se koettiin työelämälähtöiseksi ja tarpeelliseksi.