Huoltoprosessin kehitys
Kunnari, Jami (2024)
Kunnari, Jami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028758
Tiivistelmä
Tässä Opinnäytetyössä perehdyttiin Suomen Diesel Voima Osakeyhtiön huoltoliiketoiminnanprosessin ongelmakohtiin. Opinnäytetyössä tarkastellaan nykyisen prosessin ongelmakohtia ja luodaan parannusehdotuksia näiden pohjalta. Huoltoprosessi kattaa huoltoliiketoiminnan kaikki vaiheet työn myynnistä laskutukseen asti. Kohdeyritykselle työn aihe oli ajankohtainen, koska huoltoliiketoiminnan toiminnanohjausjärjestelmä oli vaihtunut alkuvuodesta 2024 ja toiminnanohjausjärjestelmän täytyy pystyä tukemaan huoltoprosessin kaikkia vaiheita.
Huoltoprosessia tutkitaan opinnäytetyössä jokaisen huoltoliiketoimintaan osallistuvan henkilön osalta kokonaisuutena. Opinnäytetyön empiirisenä osuutena toimii työtä varten järjestetty henkilöstökysely huoltoprosessin kehittämistä varten. Parannusehdotukset esitetään henkilöstökyselyyn, sekä tekijän omiin havaintoihin perustuen.
Työn lopputuloksena on onnistunut tutkimus, koskien huoltoprosessin kehittämistä, sekä parannusehdotuksia havaittuihin ongelmakohtiin. Prosessista tunnistettiin vaiheita, jotka muodostavat hukkaa. Parannusehdotukset luotiin poistamaan hukka prosessista, jotta huoltoliiketoiminnan kokonaistehokkuus ja asiakastyytyväisyys kasvaisi.
Huoltoprosessia tutkitaan opinnäytetyössä jokaisen huoltoliiketoimintaan osallistuvan henkilön osalta kokonaisuutena. Opinnäytetyön empiirisenä osuutena toimii työtä varten järjestetty henkilöstökysely huoltoprosessin kehittämistä varten. Parannusehdotukset esitetään henkilöstökyselyyn, sekä tekijän omiin havaintoihin perustuen.
Työn lopputuloksena on onnistunut tutkimus, koskien huoltoprosessin kehittämistä, sekä parannusehdotuksia havaittuihin ongelmakohtiin. Prosessista tunnistettiin vaiheita, jotka muodostavat hukkaa. Parannusehdotukset luotiin poistamaan hukka prosessista, jotta huoltoliiketoiminnan kokonaistehokkuus ja asiakastyytyväisyys kasvaisi.