Visuaalisen ilmeen suunnittelu naprapaatti-yrittäjälle
Matveychuk, Aleksandr (2024)
Matveychuk, Aleksandr
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella yhtenäinen ja erottuva visuaalinen ilme naprapaatti-yrittäjälle. Ilmeen tuli pohjautua aiemmin kehitetyn henkilöbrändin taustatietietoon. Uudistettuun visuaaliseen ilmeeseen sisältyy logo, typografia, värimaailma, muotokieli ja kuvamaailma. Tutkimusongelmana oli erottuvan ja houkuttelevan logon ja visuaalisen ilmeen luominen. Tutkimusosassa oli esitelty tärkeimmät asiat, jotka täytyy huomioida visuaalisen ilmeen suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoriaosassa tutkittiin visuaalisen ilmeen peruselementtejä. Teoriaosassa on käsitelty tutkimusongelman ja tutkimuskysymyksen kannalta tärkeää tietoa. Menetelminä olivat kilpailijoiden vertailu ja havainnointi, jotka tukevat opinnäytetyön teoriaosuutta. Tutkimuksessa on pyritty havainnoimaan, millä tavalla kilpailijoiden yritykset näkyvät ja miten niiden visuaalinen kokonaisuus on toteutettu. Suunnitteluprosessissa kehiteltiin ensimmäisenä logo, jonka jälkeen määriteltiin värit, typografian ja muut visuaalisen ilmeen elementit. Prosessin aikana on käytetty useita tekniikoita, kuten kuvakollaasia ja miellekarttaa.
Opinnäytetyön lopputuloksena on valmis visuaalinen ilme, joka pohjautuu hen- kilöbrändin taustatietoon. Uudistettu visuaalinen ilme mahdollistaa yhtenäisen henkilöbrändin hallinnan. Visuaalisen ilmeen lopputulos on esitetty ilmeen sovelluksissa.
Opinnäytetyön teoriaosassa tutkittiin visuaalisen ilmeen peruselementtejä. Teoriaosassa on käsitelty tutkimusongelman ja tutkimuskysymyksen kannalta tärkeää tietoa. Menetelminä olivat kilpailijoiden vertailu ja havainnointi, jotka tukevat opinnäytetyön teoriaosuutta. Tutkimuksessa on pyritty havainnoimaan, millä tavalla kilpailijoiden yritykset näkyvät ja miten niiden visuaalinen kokonaisuus on toteutettu. Suunnitteluprosessissa kehiteltiin ensimmäisenä logo, jonka jälkeen määriteltiin värit, typografian ja muut visuaalisen ilmeen elementit. Prosessin aikana on käytetty useita tekniikoita, kuten kuvakollaasia ja miellekarttaa.
Opinnäytetyön lopputuloksena on valmis visuaalinen ilme, joka pohjautuu hen- kilöbrändin taustatietoon. Uudistettu visuaalinen ilme mahdollistaa yhtenäisen henkilöbrändin hallinnan. Visuaalisen ilmeen lopputulos on esitetty ilmeen sovelluksissa.