Digitutor-koulutuksen jalkauttaminen käytäntöön : toimintamallin kehittäminen varhaiskasvatukseen
Hietala, Soile; Nousiainen, Anniina (2024)
Hietala, Soile
Nousiainen, Anniina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028827
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Digitutorin tavoitteena päiväkodissa on tukea työyhteisön osaamisen kehittämistä ja toimia vertaistukena sekä vertaiskouluttajana. Digitutorit osallistuvat
aktiivisesti päiväkodin toimintakulttuurin kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimintamalliehdotus toimeksiantajamme varhaiskasvatusyksiköihin digitutor-koulutuksen jalkauttamisesta. Tavoitteena oli edistää digitutor-koulutuksen jalkauttamista työyhteisöön toimivaksi ja pitempiaikaiseksi toimintatavaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä yksityisen päiväkotitoimijan kanssa. Menetelminä kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilua. Ongelmanmäärittely- ja asiakasymmärrysvaiheessa aineistonhankinnassa käytettiin Webropol-kyselyä, jonka pohjalta saatua tietoa hyödynnettiin työpajan
suunnittelussa. Suunnittelu ja testausvaiheessa toteutettiin työpaja digitutoreille. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Digitutor-koulutuksen jalkauttamisessa merkitykselliseksi koettiin koulutus, riittävä aika ja toimivat laitteet. Yhteiskehittämisen työpajassa ideoitiin muun muassa materiaalipankin kokoamista, joka olisi koko henkilöstön saatavilla.
Osaamisen kehittämisen kannalta tärkeänä koettiin täydennyskoulutukset, kollegoilta ja käytännön työssä oppiminen. Osaava ja motivoitunut henkilöstö on
varhaiskasvatuksen tärkeimpiä laatutekijöitä. Yksikön johtajalla on suuri rooli
digitutor-koulutuksen jalkauttamisessa. Johtajan tärkeimpinä asioina nähtiin
kannustaminen, ajan antaminen ja mahdollistaminen koulutuksiin, läsnäolo ja
kiinnostus työntekijöiden koulutuksia kohtaan. Digitaalisuus on tuonut monia
hyödyllisiä vaikutuksia: asiat hoituvat nopeammin ja helpommin digitaalisia välineitä apuna käyttäen. Digivälineet ovat myös rikastuttaneet pedagogista toimintaa. Edellä mainitut tekijät näyttäytyivät kaikkien varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja digitutoreiden näkökulmasta tärkeänä.
Varhaiskasvatukseen laadittu toimintamalliehdotus koostuu materiaalipankista, toimivista laitteista, digitutoreiden WhatsApp-ryhmästä ja digitutoreiden
riittävästä suunnitteluajasta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, toimintakulttuurin muutos, osaamisen kehittäminen, jalkautus, täydennyskoulutus, digitutor
Digitutorin tavoitteena päiväkodissa on tukea työyhteisön osaamisen kehittämistä ja toimia vertaistukena sekä vertaiskouluttajana. Digitutorit osallistuvat
aktiivisesti päiväkodin toimintakulttuurin kehittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimintamalliehdotus toimeksiantajamme varhaiskasvatusyksiköihin digitutor-koulutuksen jalkauttamisesta. Tavoitteena oli edistää digitutor-koulutuksen jalkauttamista työyhteisöön toimivaksi ja pitempiaikaiseksi toimintatavaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä yksityisen päiväkotitoimijan kanssa. Menetelminä kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilua. Ongelmanmäärittely- ja asiakasymmärrysvaiheessa aineistonhankinnassa käytettiin Webropol-kyselyä, jonka pohjalta saatua tietoa hyödynnettiin työpajan
suunnittelussa. Suunnittelu ja testausvaiheessa toteutettiin työpaja digitutoreille. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Digitutor-koulutuksen jalkauttamisessa merkitykselliseksi koettiin koulutus, riittävä aika ja toimivat laitteet. Yhteiskehittämisen työpajassa ideoitiin muun muassa materiaalipankin kokoamista, joka olisi koko henkilöstön saatavilla.
Osaamisen kehittämisen kannalta tärkeänä koettiin täydennyskoulutukset, kollegoilta ja käytännön työssä oppiminen. Osaava ja motivoitunut henkilöstö on
varhaiskasvatuksen tärkeimpiä laatutekijöitä. Yksikön johtajalla on suuri rooli
digitutor-koulutuksen jalkauttamisessa. Johtajan tärkeimpinä asioina nähtiin
kannustaminen, ajan antaminen ja mahdollistaminen koulutuksiin, läsnäolo ja
kiinnostus työntekijöiden koulutuksia kohtaan. Digitaalisuus on tuonut monia
hyödyllisiä vaikutuksia: asiat hoituvat nopeammin ja helpommin digitaalisia välineitä apuna käyttäen. Digivälineet ovat myös rikastuttaneet pedagogista toimintaa. Edellä mainitut tekijät näyttäytyivät kaikkien varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja digitutoreiden näkökulmasta tärkeänä.
Varhaiskasvatukseen laadittu toimintamalliehdotus koostuu materiaalipankista, toimivista laitteista, digitutoreiden WhatsApp-ryhmästä ja digitutoreiden
riittävästä suunnitteluajasta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, toimintakulttuurin muutos, osaamisen kehittäminen, jalkautus, täydennyskoulutus, digitutor