Oppimisen johtaminen yrityksessä sekä oppimisen tukeminen yhteistyönä : case tekstiili- ja muotiala Suomessa
Ahlqvist, Inna (2024)
Ahlqvist, Inna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028833
Tiivistelmä
EU:n tekstiilistrategia haastaa tekstiili- ja muotialan yritykset moniin muutoksiin, uuden oppimiseen, liiketoiminnan jatkuvuuden takaamiseksi. Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä kerättiin tietoa, miten suomalaisissa tekstiili- ja muotialan yrityksissä johtaminen mahdollistaa uuden oppimista ja miten oppimista voidaan tukea myös yhteistyötahojen kanssa. Digitaalisten kyselyjen avulla kerättiin tietoa toimialan yritysjohtajien ja oppilaitosten näkemyksistä.
Vaikka vastausten määrä jäi odotettua pienemmäksi, niistä nousi esiin tärkeitä suuntaa antavia tuloksia. Työn keskeisenä tuloksena syntyi kehittämisehdotuksia yritysten oppimisen tukemiseen. Työn tekeminen Suomen Tekstiili & Muoti ry:ssä mahdollisti laajan näkökulman toimialaan ja arvokkaan yhteistyön. Johtopäätöksenä voidaan kiteyttää, että suomalaisella tekstiili- ja muotialalla on paljon mahdollisuuksia globaalissa kaksoissiirtymässä. Yhteinen tahtotila ja tavoite toimialan menestykselle voi juuri nyt tuoda yhteen eri toimijat uudenlaiseen oppimista edistävään yhteistyöhön. The European Union's textile strategy challenges companies in the sector to make many changes, to learn new things, therefor to ensure business continuity. This research-based development Master`s thesis gathered information on how leadership of textile and fashion companies in Finland enables learning and how learning can also be supported with partners.
The data were gathered by conducting a survey by digital questionnaires among corporate leaders and educational institutions in the sector. Although the number of responses was lower than expected, important indicative results emerged.
A key outcome of the thesis was to develop proposals how to support learning in these companies. Working for the Finnish Textile & Fashion Association enabled a broad perspective on the industry and valuable cooperation. The results indicates that the Finnish textile and fashion industry has a lot of potential in the global digital twin transition. A shared goal for the success of the textile and fashion industry can bring together different partners for a new kind of cooperation that promotes learning.
Vaikka vastausten määrä jäi odotettua pienemmäksi, niistä nousi esiin tärkeitä suuntaa antavia tuloksia. Työn keskeisenä tuloksena syntyi kehittämisehdotuksia yritysten oppimisen tukemiseen. Työn tekeminen Suomen Tekstiili & Muoti ry:ssä mahdollisti laajan näkökulman toimialaan ja arvokkaan yhteistyön. Johtopäätöksenä voidaan kiteyttää, että suomalaisella tekstiili- ja muotialalla on paljon mahdollisuuksia globaalissa kaksoissiirtymässä. Yhteinen tahtotila ja tavoite toimialan menestykselle voi juuri nyt tuoda yhteen eri toimijat uudenlaiseen oppimista edistävään yhteistyöhön.
The data were gathered by conducting a survey by digital questionnaires among corporate leaders and educational institutions in the sector. Although the number of responses was lower than expected, important indicative results emerged.
A key outcome of the thesis was to develop proposals how to support learning in these companies. Working for the Finnish Textile & Fashion Association enabled a broad perspective on the industry and valuable cooperation. The results indicates that the Finnish textile and fashion industry has a lot of potential in the global digital twin transition. A shared goal for the success of the textile and fashion industry can bring together different partners for a new kind of cooperation that promotes learning.