Lasten ADHD- ja nepsy-oireilu : perheille suunnattu opas ADHD:sta ja sen seurannasta kouluterveydenhuollossa
Oinonen, Saga; Järvinen, Vilma (2024)
Oinonen, Saga
Järvinen, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028797
Tiivistelmä
ADHD-diagnoosin ja siihen lääkityksen saanutta lasta seurataan kouluterveydenhuollossa. Lääkitystä aloittaessa seuranta on tiiviimpää ja seurantaa harvennetaan hoitotasapainon löytyessä. Kouluterveydenhuollossa ADHD-lääkitystä käyttävältä lapselta seurataan kasvua sekä verenpainetta ja sykettä, sillä lääkitys voi vaikuttaa lapsen kasvuun sekä verenpaine- ja syketasoihin. Terveystarkastuksissa seurataan aina myös sitä, miten lapsen koulunkäynti sujuu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä lasten yleisimpiin neuropsykiatrisiin häiriöihin, painottaen ADHD:ta sekä sen seurantaa kouluterveydenhuollossa. Tavoitteena oli myös perehtyä ADHD-oireisen lapsen toiminnanohjauksen tukemiseen arjessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kouluterveydenhuollon käytettäväksi vanhemmille suunnattu opas ADHD:sta, sen seurannasta kouluterveydenhuollossa sekä ADHD-oireisen lapsen toiminnanohjauksen tukemisesta arkisissa tilanteissa. Oppaan tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietoutta ADHD:n seurannasta kouluterveydenhuollossa sekä tuoda vinkkejä ADHD-oireisen lapsen arjen sujuvoittamiseksi. Opas toteutettiin Oma Hämeen kouluterveydenhuoltoon käytettäväksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja tuotoksena syntyi opas ADHD-diagnoosin saaneen lapsen perheelle. Opas koottiin opinnäytetyön teoriaosuuteen kerätyn tietoperustan pohjalta. Tiedon lähteinä käytettiin muun muassa aiheeseen liittyvää tietokirjallisuutta, Käypä hoito -suosituksia sekä tieteellisiä artikkeleita.
Valmis opas lisää vanhempien tietoutta lapsen ADHD:n seurannasta kouluterveydenhuollossa. Opas lisää myös vanhempien ymmärrystä ADHD-oireisen lapsen toiminnanohjauksen tukemisesta ja antaa helposti toteutettavia konkreettisia keinoja lapsen ja koko perheen arjen sujuvoittamiseksi. Kouluterveydenhoitajilta saatu palaute oppaasta ja sen sisällöstä oli positiivista. Oppaan hyödynnettävyys jäi vielä epäselväksi, koska Oma Hämeen palvelupolku uudistuu ja sen myötä lasten ADHD:n seuranta saattaa tulevaisuudessa siirtyä pois kouluterveydenhuollolta. Tällä hetkellä opasta voidaan kuitenkin hyödyntää suunnitellussa tarkoituksessaan kouluterveydenhuollossa. A child diagnosed with ADHD is tracked in school health care. The observing is more frequent when starting medication and becomes less frequent as the treatment balance is established. In school health care, a child using ADHD medication is monitored for growth, blood pressure and heart rate because the medication can impact the child's growth as well as elevate blood pressure and heart rate levels. The child's learning progress and the symptoms of ADHD are carried out in school health care.
The aim of this thesis was to learn about the most common neurodevelopmental disorders in children. In this thesis ADHD and its monitoring in school health care is emphasized. The aim was also to explore ways to support the executive functioning of a child with ADHD in daily life. The guide will help to increase parents’ awareness of ADHD monitoring in school health care and provide tips for smoother daily life with and child with ADHD. The purpose of the thesis was to create a guide for parents which can be distributed in school health care. The guide was implemented for the use of school health care in Oma Häme wellbeing services country.
This thesis was implemented as practice-based thesis and its result is a guide for parents of children diagnosed with ADHD. The guide is based on the background discussion of this thesis. The background discussion is based on recent evidence-based sources both in Finnish and English.
The guide increased parents’ knowledge about how their children ADHD is monitored in the school healthcare system. The guide also increased parents' understanding of how to support ADHD children's behavior management and provided easy-to-implement concrete ways to make everyday life easier for the child and the whole family. Feedback from school nurses on the guide and its content was positive. Monitoring of ADHD may move away from school health services in the future, so the usefulness of the guide was still unclear. Now, however, the guide can be used for its intended purpose in school health care.
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä lasten yleisimpiin neuropsykiatrisiin häiriöihin, painottaen ADHD:ta sekä sen seurantaa kouluterveydenhuollossa. Tavoitteena oli myös perehtyä ADHD-oireisen lapsen toiminnanohjauksen tukemiseen arjessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kouluterveydenhuollon käytettäväksi vanhemmille suunnattu opas ADHD:sta, sen seurannasta kouluterveydenhuollossa sekä ADHD-oireisen lapsen toiminnanohjauksen tukemisesta arkisissa tilanteissa. Oppaan tarkoituksena oli lisätä vanhempien tietoutta ADHD:n seurannasta kouluterveydenhuollossa sekä tuoda vinkkejä ADHD-oireisen lapsen arjen sujuvoittamiseksi. Opas toteutettiin Oma Hämeen kouluterveydenhuoltoon käytettäväksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja tuotoksena syntyi opas ADHD-diagnoosin saaneen lapsen perheelle. Opas koottiin opinnäytetyön teoriaosuuteen kerätyn tietoperustan pohjalta. Tiedon lähteinä käytettiin muun muassa aiheeseen liittyvää tietokirjallisuutta, Käypä hoito -suosituksia sekä tieteellisiä artikkeleita.
Valmis opas lisää vanhempien tietoutta lapsen ADHD:n seurannasta kouluterveydenhuollossa. Opas lisää myös vanhempien ymmärrystä ADHD-oireisen lapsen toiminnanohjauksen tukemisesta ja antaa helposti toteutettavia konkreettisia keinoja lapsen ja koko perheen arjen sujuvoittamiseksi. Kouluterveydenhoitajilta saatu palaute oppaasta ja sen sisällöstä oli positiivista. Oppaan hyödynnettävyys jäi vielä epäselväksi, koska Oma Hämeen palvelupolku uudistuu ja sen myötä lasten ADHD:n seuranta saattaa tulevaisuudessa siirtyä pois kouluterveydenhuollolta. Tällä hetkellä opasta voidaan kuitenkin hyödyntää suunnitellussa tarkoituksessaan kouluterveydenhuollossa.
The aim of this thesis was to learn about the most common neurodevelopmental disorders in children. In this thesis ADHD and its monitoring in school health care is emphasized. The aim was also to explore ways to support the executive functioning of a child with ADHD in daily life. The guide will help to increase parents’ awareness of ADHD monitoring in school health care and provide tips for smoother daily life with and child with ADHD. The purpose of the thesis was to create a guide for parents which can be distributed in school health care. The guide was implemented for the use of school health care in Oma Häme wellbeing services country.
This thesis was implemented as practice-based thesis and its result is a guide for parents of children diagnosed with ADHD. The guide is based on the background discussion of this thesis. The background discussion is based on recent evidence-based sources both in Finnish and English.
The guide increased parents’ knowledge about how their children ADHD is monitored in the school healthcare system. The guide also increased parents' understanding of how to support ADHD children's behavior management and provided easy-to-implement concrete ways to make everyday life easier for the child and the whole family. Feedback from school nurses on the guide and its content was positive. Monitoring of ADHD may move away from school health services in the future, so the usefulness of the guide was still unclear. Now, however, the guide can be used for its intended purpose in school health care.