Sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistaminen - yrityskumppanin valintaan vaikuttavat tekijät
Väänänen, Julianna (2024)
Väänänen, Julianna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038921
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona mainos- ja mediatoimistolle. Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka vaikuttavat yrityskumppanin valintaan ulkoistettaessa sosiaalisen median markkinoinnin palveluita näitä palveluita tarjoavalle yritykselle. Tarkoituksena on ymmärtää ostopäätökseen vaikuttavat tekijät ja tunnistaa ostoprosessin etenemisen vaiheet yrityskumppanin valinnassa. Tutkimuksen pääkysymys on: Mitkä ovat sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistamisen yrityskumppanin valintaan vaikuttavat tekijät. Alakysymykset ovat: Mitä hyötyjä sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistamisessa on, miten sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistamisen kumppanin valinnan ostoprosessi etenee sekä mitkä tekijät vaikuttavat kumppaniyrityksen valitsemiseen sosiaalisen median markkinointia ulkoistettaessa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti, mitä se on ja miten sitä
voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Teoriaosuudessa käsitellään myös mitä sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistaminen tarkoittaa, sekä perehdytään sen tuomiin etuihin ja hyötyihin. Sen lisäksi perehdytään siihen, mitä vaaditaan, jotta sosiaalisen median markkinoinnissa onnistutaan. Opinnäytetyön teoriaosuuden toisessa luvussa käsitellään kumppaniyrityksen valintaa. Siinä perehdytään siihen, mitkä tekijät vaikuttavat valintaan, sekä miten valintaan liittyvä ostoprosessi etenee. Tässä luvussa käsitellään myös sitä, mitä onnistunut yhteistyö vaatii. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin viiden eri yrityksen päätöksentekijöitä. Empiirisessä osassa käydään läpi tutkimuksen etenemisen vaiheet ja aikataulu, tutkimuksen menetelmävalinnat sekä käydään läpi haastattelut sekä tutkimustulokset. Tutkimustuloksia pohditaan jo aiemmin käytyä teoriaa hyödyntäen. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksen myyntiprosessissa.
Tutkimustuloksien perusteella sosiaalisen median markkinointi tuo monia hyötyjä yritykselle ja ulkoistamisella on monia etuja, joilla voidaan tehostaa markkinointia ja vapauttaa yrityksen sisäisiä resursseja. Tutkimuksessa tuli selville, että pääsyyt sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistamiselle olivat resurssien ja ajan puute sekä asiantuntijuuden ja opastuksen tarve. Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä tammikuu – huhtikuu 2024.
voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Teoriaosuudessa käsitellään myös mitä sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistaminen tarkoittaa, sekä perehdytään sen tuomiin etuihin ja hyötyihin. Sen lisäksi perehdytään siihen, mitä vaaditaan, jotta sosiaalisen median markkinoinnissa onnistutaan. Opinnäytetyön teoriaosuuden toisessa luvussa käsitellään kumppaniyrityksen valintaa. Siinä perehdytään siihen, mitkä tekijät vaikuttavat valintaan, sekä miten valintaan liittyvä ostoprosessi etenee. Tässä luvussa käsitellään myös sitä, mitä onnistunut yhteistyö vaatii. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin viiden eri yrityksen päätöksentekijöitä. Empiirisessä osassa käydään läpi tutkimuksen etenemisen vaiheet ja aikataulu, tutkimuksen menetelmävalinnat sekä käydään läpi haastattelut sekä tutkimustulokset. Tutkimustuloksia pohditaan jo aiemmin käytyä teoriaa hyödyntäen. Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajayrityksen myyntiprosessissa.
Tutkimustuloksien perusteella sosiaalisen median markkinointi tuo monia hyötyjä yritykselle ja ulkoistamisella on monia etuja, joilla voidaan tehostaa markkinointia ja vapauttaa yrityksen sisäisiä resursseja. Tutkimuksessa tuli selville, että pääsyyt sosiaalisen median markkinoinnin ulkoistamiselle olivat resurssien ja ajan puute sekä asiantuntijuuden ja opastuksen tarve. Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä tammikuu – huhtikuu 2024.