Sähköisten tuotantoajoneuvojen pilottilataus : case Schenker Viinikkala
Liimatainen, Marko (2024)
Liimatainen, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038982
Tiivistelmä
Maantieliikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävän muutoksen ytimessä on fossiilisten polttoaineiden korvaaminen vaihtoehtoisilla energialähteillä. Yhtenä vaihtoehtona tähän on sähköinen liikenne. Henkilö- ja linja-autoliikenteen lisäksi tämä sähköistyminen on alkanut myös kuorma-auto- ja rekkaliikenteessä. Raskaimman liikenteen osan sähköistyminen etenee kuitenkin vielä hitaasti. Merkittävimmät kehityksen jarrut ovat tällä hetkellä ajoneuvojen kalliiden hankintahintojen lisäksi näiden akkukapasiteettiin ja ajoneuvojen latausratkaisuihin liittyvät ongelmat.
Työssä oli tarkoitus löytää toimivia vaihtoehtoja Schenker Oy:n sähköisen ajoneuvokaluston lataamiseen yhtiön toimipaikoissa. Näitä vaihtoehtoja käsiteltiin ja suunniteltiin työryhmässä, johon yhtiön tuotannon, kalusto- ja kiinteistöosaston lisäksi osallistuivat latauslaitetoimittajat sekä kunnossapidon palveluntuottajat. Tämän yhteisen tarkastelun lisäksi osana työtä toteutettiin valituista vaihtoehdoista pilottilatausjärjestelmä Vantaan Viinikkalan terminaaliin.
Tieto työn aikana rakentuneen pilottilatausjärjestelmän toimivuudesta lisääntyy sitä mukaa, kun Schenker Oy:n sähköinen ajoneuvokalusto lisääntyy ja se tarvitsee latausta. Työn tuloksena kuitenkin löydettiin teknisesti järkeviä ratkaisuja, jotka soveltuvat asennettaviksi terminaalien liikenne- ja lastausalueille ilman, että niihin kohdistuisi merkittävää vahingoittumisriskiä tai että ne hankaloittaisivat alueiden käyttöä tai kunnossapitoa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että vaikka sähköisen kaupunkijakeluun soveltuvan ajoneuvo-kaluston lataukseen on jo olemassa toimivia vaihtoehtoja, toimivat nämä sellaisenaan tehokkaasti vain pienessä mittakaavassa. Kun ladattavien ajoneuvojen määrä moninkertaistuu, eivät niitä palvelevien latauslaitteiden määrä ja tähän käyttöön varattu sähköteho voi kasvaa samassa suhteessa. Tuotannon toimintaa on pysyttävä tarkastelemaan ja täsmentämään niin, että syntyvän toimintalogiikan avulla erilaisista latausvaihtoehdoista on mahdollista muodostaa tuotantoa tehokkaasti palvelevia kokonaisuuksia.
Työssä oli tarkoitus löytää toimivia vaihtoehtoja Schenker Oy:n sähköisen ajoneuvokaluston lataamiseen yhtiön toimipaikoissa. Näitä vaihtoehtoja käsiteltiin ja suunniteltiin työryhmässä, johon yhtiön tuotannon, kalusto- ja kiinteistöosaston lisäksi osallistuivat latauslaitetoimittajat sekä kunnossapidon palveluntuottajat. Tämän yhteisen tarkastelun lisäksi osana työtä toteutettiin valituista vaihtoehdoista pilottilatausjärjestelmä Vantaan Viinikkalan terminaaliin.
Tieto työn aikana rakentuneen pilottilatausjärjestelmän toimivuudesta lisääntyy sitä mukaa, kun Schenker Oy:n sähköinen ajoneuvokalusto lisääntyy ja se tarvitsee latausta. Työn tuloksena kuitenkin löydettiin teknisesti järkeviä ratkaisuja, jotka soveltuvat asennettaviksi terminaalien liikenne- ja lastausalueille ilman, että niihin kohdistuisi merkittävää vahingoittumisriskiä tai että ne hankaloittaisivat alueiden käyttöä tai kunnossapitoa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että vaikka sähköisen kaupunkijakeluun soveltuvan ajoneuvo-kaluston lataukseen on jo olemassa toimivia vaihtoehtoja, toimivat nämä sellaisenaan tehokkaasti vain pienessä mittakaavassa. Kun ladattavien ajoneuvojen määrä moninkertaistuu, eivät niitä palvelevien latauslaitteiden määrä ja tähän käyttöön varattu sähköteho voi kasvaa samassa suhteessa. Tuotannon toimintaa on pysyttävä tarkastelemaan ja täsmentämään niin, että syntyvän toimintalogiikan avulla erilaisista latausvaihtoehdoista on mahdollista muodostaa tuotantoa tehokkaasti palvelevia kokonaisuuksia.