Toiminnanohjauksen arviointi nuorisopsykiatrialla: tutkimuksellinen kehittämistyö
Eliander, Eeva; Niittynen, Johanna (2024)
Eliander, Eeva
Niittynen, Johanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308486
Tiivistelmä
Tietoisuus nuorten mielenterveysongelmista ja niihin liittyvistä haasteista on lisääntynyt, ja nuorisopsykiatrian rooli psyykkisesti oireilevan nuoren kuntoutumisessa on noussut merkittävään osaan. Opinnäytetyössä syvennytään nuoruuteen ikävaiheena sekä psyykkisesti oireilevien nuorten toiminnanohjauksen haasteisiin ja niiden arviointiin toimintaterapiassa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Keski-Suomen hyvinvointialueen nuorisopsykiatrian vastaanottopalvelut hoitaa poliklinikallaan 13–17-vuotiaita nuoria, joilla on moninaisia ja vakavia psyykkisiä oireita. Toimintaterapeutit arvioivat vastaanotolla nuorten toimintakykyä, johon toiminnanohjaus oleellisena osana kuuluu. Erityisesti psyykkisesti oirehtivien nuorten toiminnanohjauksen arviointi on tärkeää, koska heillä on usein haasteita toiminnanohjauksen saralla. Ne voivat näyttäytyä monenlaisina arkitoiminnoista suoriutumisen haasteina, kuten aloitekyvyttömyytenä tai tarkkaavuuden pulmina.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Tarkoituksena oli kerätä tietoa toiminnanohjauksen arviointimenetelmistä ja oleellisista asioista, joita nuorten toiminnanohjauksen arvioinnissa tulisi huomioida. Tiedon pohjalta luotiin toimintaterapeuteille arvioinnin tueksi tarkistuslista, joka auttaa kiinnittämään huomiota toiminnanohjauksen kannalta tärkeisiin seikkoihin. Aineisto kerättiin integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla.
Kirjallisuuskatsauksesta saadun tiedon perusteella toiminnanohjausta tulisi arvioida erilaisissa tilanteissa monipuolisin menetelmin. Menetelminä mainittiin esimerkiksi nuoren ja hänen lähipiirinsä haastattelu, erilaiset arviointi- ja kyselylomakkeet sekä toiminnan havainnointi. Arvioinnissa tulisi huomioida se, että toiminnanohjaustaidot ovat nuoruudessa vasta kehittymässä. Moniammatillisessa yhteistyössä tehdyn arvioinnin avulla on mahdollista saada monipuolinen kuva nuoren toimintakyvystä.
Kehittämisprosessin jälkeen tarkistuslista otettiin toimeksiantajalla käyttöön arvioinnin yhtenä työvälineenä. Toiminnanohjaus vaikuttaa monin tavoin toimintakykyyn, ja sen haasteet ovat melko yleisiä toimintaterapeuttien asiakkailla. Siksi jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta nuorten toiminnanohjauksen haasteista. Prosessin aikana myös todettiin, että toiminnanohjauksen arviointiin ei ole juuri saatavilla standardoituja arviointimenetelmiä, ja niitä kaivataan toimintaterapian kentälle lisää.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Keski-Suomen hyvinvointialueen nuorisopsykiatrian vastaanottopalvelut hoitaa poliklinikallaan 13–17-vuotiaita nuoria, joilla on moninaisia ja vakavia psyykkisiä oireita. Toimintaterapeutit arvioivat vastaanotolla nuorten toimintakykyä, johon toiminnanohjaus oleellisena osana kuuluu. Erityisesti psyykkisesti oirehtivien nuorten toiminnanohjauksen arviointi on tärkeää, koska heillä on usein haasteita toiminnanohjauksen saralla. Ne voivat näyttäytyä monenlaisina arkitoiminnoista suoriutumisen haasteina, kuten aloitekyvyttömyytenä tai tarkkaavuuden pulmina.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Tarkoituksena oli kerätä tietoa toiminnanohjauksen arviointimenetelmistä ja oleellisista asioista, joita nuorten toiminnanohjauksen arvioinnissa tulisi huomioida. Tiedon pohjalta luotiin toimintaterapeuteille arvioinnin tueksi tarkistuslista, joka auttaa kiinnittämään huomiota toiminnanohjauksen kannalta tärkeisiin seikkoihin. Aineisto kerättiin integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla.
Kirjallisuuskatsauksesta saadun tiedon perusteella toiminnanohjausta tulisi arvioida erilaisissa tilanteissa monipuolisin menetelmin. Menetelminä mainittiin esimerkiksi nuoren ja hänen lähipiirinsä haastattelu, erilaiset arviointi- ja kyselylomakkeet sekä toiminnan havainnointi. Arvioinnissa tulisi huomioida se, että toiminnanohjaustaidot ovat nuoruudessa vasta kehittymässä. Moniammatillisessa yhteistyössä tehdyn arvioinnin avulla on mahdollista saada monipuolinen kuva nuoren toimintakyvystä.
Kehittämisprosessin jälkeen tarkistuslista otettiin toimeksiantajalla käyttöön arvioinnin yhtenä työvälineenä. Toiminnanohjaus vaikuttaa monin tavoin toimintakykyyn, ja sen haasteet ovat melko yleisiä toimintaterapeuttien asiakkailla. Siksi jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta nuorten toiminnanohjauksen haasteista. Prosessin aikana myös todettiin, että toiminnanohjauksen arviointiin ei ole juuri saatavilla standardoituja arviointimenetelmiä, ja niitä kaivataan toimintaterapian kentälle lisää.