"Ja sit tajus että apuakin saa, jos pyytää.": opiskelijoiden kokemuksia tutkintokoulutukseen valmentavasta TUVA-koulutuksesta.
Koskinen, Sanna (2024)
Koskinen, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028817
Tiivistelmä
Tutkintokoulutukseen valmentava TUVA-koulutus on nivelvaiheen koulutus perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen välillä. Se tarjoaa nuorille myös yhden vaihtoehdon laajentuneen oppivelvollisuuden suorittamiseen. Yleisenä tavoitteena TUVA-koulutuksessa on taata sellaiset opiskeluvalmiudet, että nuori voi hakeutua ammatilliseen koulutukseen tai lukiokoulutukseen.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin TUVA-koulutuksessa opiskelevien nuorten kokemuksia koulutuksesta, sekä siitä kuinka he kokivat koulutuksen vastanneen heidän omiin tavoitteisiinsa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kokemusperäisen tiedon esiin tuominen uuden koulutuksesta, sen arvioimista ja mahdollista kehittämistä varten. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on tarkasteltu TUVA-koulutuksen merkitystä identiteetin kehittymisen, syrjäytymisen ehkäisyn sekä osallisuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti ensimmäisen TUVA-vuoden lopulla kahdella eri paikkakunnalla toimivassa toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. Tutkimusaineisto kerättiin kahden ryhmämuotoisen teemahaastattelun avulla. Yhteensä yhdeksän opiskelijan haastatteluista kertyi 32 liuskaa litteroitua aineistoa. Sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Tutkimus osoitti, että TUVA-koulutuksen tarjonneen haastatteluun osallistuneille opiskelijoille joustavan ja yksilölliset tarpeet huomiovan oppimisympäristön. Monet haastateltavista kokivat kehittyneensä vuoden aikana sekä henkilökohtaisesti että ammatillisten valmiuksien ja opiskeluvalmiuksien osalta. Myönteisiin muutoksiin ja valmiuksien lisääntymiseen vaikuttavina tekijöinä vastauksissa korostuivat ryhmähenki ja yhteisöllisyys, sekä aikuisilta saatu kannustava palaute.
Tulokset nostivat esiin nivelvaiheen tuen tärkeyden. Vertaisryhmän kuuluminen lisäsi nuorten osallisuuden kokemusta. Tärkeänä tuloksena nousi esiin myös tiiviin ja lämminhenkisen ohjaussuhteen merkitys itseluottamuksen vahvistumisen tukena. The Preparatory Training for Vocational Education (TUVA) is an intermediate program between basic and secondary education, providing a pathway for young individuals. It also offers an alternative for fulfilling the extended compulsory education requirement. The general objective of TUVA training is to ensure study readiness, enabling youths to pursue vocational or secondary education.
This qualitative study explores the experiences of students in TUVA training, focusing on how they perceive the program and whether it aligns with their goals. The aim is to extract experiential knowledge for evaluating and potentially improving the new education. The theoretical framework of the thesis examines the significance of TUVA training in terms of identity development, prevention of social exclusion, and the perspective of inclusivity.
Conducted nationally at the end of the first year of TUVA, the research took place in two different locations within a secondary vocational institution. Two group-themed interviews collected data, resulting in 32 transcribed pages from nine student interviews. Content analysis was conducted inductively by thematizing the material.
The study indicates that TUVA training provided a flexible and individually tailored learning environment for the interviewed students. Many reported personal and professional development over the year, highlighting improvements in both personal and academic skills. Factors contributing to positive changes and increased readiness included group cohesion, community spirit, and supportive feedback from adults.
The results highlighted the importance of transitional support. Belonging to a peer group increased young people's sense of participation. Another significant finding was the importance of a close and warm mentoring relationship in supporting the strengthening of self-confidence.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin TUVA-koulutuksessa opiskelevien nuorten kokemuksia koulutuksesta, sekä siitä kuinka he kokivat koulutuksen vastanneen heidän omiin tavoitteisiinsa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kokemusperäisen tiedon esiin tuominen uuden koulutuksesta, sen arvioimista ja mahdollista kehittämistä varten. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on tarkasteltu TUVA-koulutuksen merkitystä identiteetin kehittymisen, syrjäytymisen ehkäisyn sekä osallisuuden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti ensimmäisen TUVA-vuoden lopulla kahdella eri paikkakunnalla toimivassa toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. Tutkimusaineisto kerättiin kahden ryhmämuotoisen teemahaastattelun avulla. Yhteensä yhdeksän opiskelijan haastatteluista kertyi 32 liuskaa litteroitua aineistoa. Sisällönanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla.
Tutkimus osoitti, että TUVA-koulutuksen tarjonneen haastatteluun osallistuneille opiskelijoille joustavan ja yksilölliset tarpeet huomiovan oppimisympäristön. Monet haastateltavista kokivat kehittyneensä vuoden aikana sekä henkilökohtaisesti että ammatillisten valmiuksien ja opiskeluvalmiuksien osalta. Myönteisiin muutoksiin ja valmiuksien lisääntymiseen vaikuttavina tekijöinä vastauksissa korostuivat ryhmähenki ja yhteisöllisyys, sekä aikuisilta saatu kannustava palaute.
Tulokset nostivat esiin nivelvaiheen tuen tärkeyden. Vertaisryhmän kuuluminen lisäsi nuorten osallisuuden kokemusta. Tärkeänä tuloksena nousi esiin myös tiiviin ja lämminhenkisen ohjaussuhteen merkitys itseluottamuksen vahvistumisen tukena.
This qualitative study explores the experiences of students in TUVA training, focusing on how they perceive the program and whether it aligns with their goals. The aim is to extract experiential knowledge for evaluating and potentially improving the new education. The theoretical framework of the thesis examines the significance of TUVA training in terms of identity development, prevention of social exclusion, and the perspective of inclusivity.
Conducted nationally at the end of the first year of TUVA, the research took place in two different locations within a secondary vocational institution. Two group-themed interviews collected data, resulting in 32 transcribed pages from nine student interviews. Content analysis was conducted inductively by thematizing the material.
The study indicates that TUVA training provided a flexible and individually tailored learning environment for the interviewed students. Many reported personal and professional development over the year, highlighting improvements in both personal and academic skills. Factors contributing to positive changes and increased readiness included group cohesion, community spirit, and supportive feedback from adults.
The results highlighted the importance of transitional support. Belonging to a peer group increased young people's sense of participation. Another significant finding was the importance of a close and warm mentoring relationship in supporting the strengthening of self-confidence.