Yritysilmeen suunnittelu aloittavalle autoalanyritykselle
Pöyhönen, Senja (2024)
Pöyhönen, Senja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038984
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin graafinen ohjeisto aloittavalle autokorjaamolle, VP-Garagelle. VP-Garage tarjoaa autohuolto- ja korjauspalveluja Kokkolan ja Keski-Pohjanmaan alueella. Työhön sisältyi logon, typografian, graafisten elementtien sekä värien suunnittelu. Opinnäytetyössä tutkittiin kilpailevien autoalan yrityksien yritysilmeitä ja mitkä ovat niiden erot ja yhtäläisyydet. Opinnäytetyö on produktiivinen ja suunnittelun taustaksi tehtiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön pääkysymys on: ” Miten luoda toimiva graafinen ilme autoalanyritykselle?”. Pääkysymystä tukevat alakysymykset: ”Kuinka visuaaliset elementit viestivät brändin arvoista?” sekä ” Miten huomioida yrityksen arvot, missio ja kohderyhmä graafisen ilmeen suunnittelussa?”
Työn tavoitteena oli luoda yrityksen arvoihin sopiva yritysilme, joka erottuu muista paikallisista kilpailijoista. Aloittavalla yrityksellä ei ollut entuudestaan visuaalista ilmettä. Teoreettinen osuus alkaa avaamalla työn tavoitteita, tutkimuskysymyksiä ja tutkimusmenetelmiä, josta jatkettiin avaamalla työhön liittyviä käsitteitä. Seuraavaksi tutkimuksessa hyödynnettiin kilpailijoiden vertailevaa tutkimusta sekä semioottista kuva-analyysiä. Vertailevassa tutkimuksessa ja kuva-analyysissä kiinnitettiin huomiota autoalan yrityksien visuaalisiin ilmeisiin ja brändeihin. Tämän jälkeen käytiin läpi toimeksiantajan kanssa käytyä haastattelua ja avataan yrityksen arvoja, missiota ja toiveita, joita hyödynnetään produktiivisessa osuudessa. Suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin moodboardia välineenä yritysilmeen rakentamiseen, jonka jälkeen kuvailtiin yritysilmeen suunnittelu- ja toteutusprosessia. Suunnitteluosuus käsittelee värimaailmaan, logon suunnitteluun ja typografiaan liittyviä seikkoja, jotka kootaan lopuksi graafiseksi ohjeistoksi.
Työn lopputuloksena on yritysilme sekä koottu ohjeisto, joka pitää sisällään logon, typografian, graafiset elementit ja brändivärit. Koottu graafinen ohjeisto takaa yhtenevän ilmeen yrityksen markkinoinnissa, ja yrityksen visuaalinen ilme auttaa yritystä erottumaan kilpailijoista ja tuomaan esille sen arvoja vastaavia piirteitä.
Työn tavoitteena oli luoda yrityksen arvoihin sopiva yritysilme, joka erottuu muista paikallisista kilpailijoista. Aloittavalla yrityksellä ei ollut entuudestaan visuaalista ilmettä. Teoreettinen osuus alkaa avaamalla työn tavoitteita, tutkimuskysymyksiä ja tutkimusmenetelmiä, josta jatkettiin avaamalla työhön liittyviä käsitteitä. Seuraavaksi tutkimuksessa hyödynnettiin kilpailijoiden vertailevaa tutkimusta sekä semioottista kuva-analyysiä. Vertailevassa tutkimuksessa ja kuva-analyysissä kiinnitettiin huomiota autoalan yrityksien visuaalisiin ilmeisiin ja brändeihin. Tämän jälkeen käytiin läpi toimeksiantajan kanssa käytyä haastattelua ja avataan yrityksen arvoja, missiota ja toiveita, joita hyödynnetään produktiivisessa osuudessa. Suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin moodboardia välineenä yritysilmeen rakentamiseen, jonka jälkeen kuvailtiin yritysilmeen suunnittelu- ja toteutusprosessia. Suunnitteluosuus käsittelee värimaailmaan, logon suunnitteluun ja typografiaan liittyviä seikkoja, jotka kootaan lopuksi graafiseksi ohjeistoksi.
Työn lopputuloksena on yritysilme sekä koottu ohjeisto, joka pitää sisällään logon, typografian, graafiset elementit ja brändivärit. Koottu graafinen ohjeisto takaa yhtenevän ilmeen yrityksen markkinoinnissa, ja yrityksen visuaalinen ilme auttaa yritystä erottumaan kilpailijoista ja tuomaan esille sen arvoja vastaavia piirteitä.