Asiakkaan aika : kohti parempaa asiakaskokemusta
Koskinen, Marketta (2024)
Koskinen, Marketta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039019
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakaskokemus yhdessä Suomessa toimivan terveysalan yrityksen toimipisteessä. Tavoitteena on kuvata asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja miten sitä voidaan kehittää asiakasnäkökulma huomioiden. Lisäksi tutkittiin, kuinka hyvin yrityksen käyttämä NPS (Net Promoter Score) -suositusindeksi antaa tietoa asiakaskokemuksesta.
Toimipisteen hoitohenkilökuntaa (n=7) haastattelemalla saatiin heidän näkemys asiakaskokemuksesta. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että positiivinen työilmapiiri ja avoin viestintä edistävät asiakkaiden tyytyväisyyttä. Lisäksi korostui tarve ymmärtää asiakkaiden tarpeita ja odotuksia sekä tarjota heille henkilökohtaista ja laadukasta palvelua.
NPS-kyselyn (n= 1443) tuottamaa aineistoa tarkasteltiin laadullisen aineiston määrällisen analyysin avulla. Tulosten mukaan ystävällisyys, joka ilmeni vuorovaikutustilanteissa asiakkaan kanssa, oli merkittävä osa asiakaskokemuksen rakentumista. Asiakkaat olivat tyytyväisiä nopeaan hoitoon pääsyyn ja hoitoprosessin sujuvuuteen. He antoivat positiivista palautetta kiireettömästä ja asiakaslähtöisestä palvelusta.
NPS-mittarin käyttökelpoisuutta arvioitaessa, havaittiin sen tarjoavan tietoa asiakaskokemuksesta ja suositteluhalukkuudesta. Yksinään NPS ei antanut riittävän syvällistä ymmärrystä asiakkaiden odotuksista ja tarpeista.
Opinnäytetyön tulokset antavat kohdeyritykselle arvokasta tietoa asiakaskokemuksesta ja tarjoaa ehdotuksia sen kehittämiseksi. Lisätutkimusta tarvitaan syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi asiakkaiden tarpeista ja odotuksista sekä vaikutuksista asiakaskokemukseen.
Toimipisteen hoitohenkilökuntaa (n=7) haastattelemalla saatiin heidän näkemys asiakaskokemuksesta. Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että positiivinen työilmapiiri ja avoin viestintä edistävät asiakkaiden tyytyväisyyttä. Lisäksi korostui tarve ymmärtää asiakkaiden tarpeita ja odotuksia sekä tarjota heille henkilökohtaista ja laadukasta palvelua.
NPS-kyselyn (n= 1443) tuottamaa aineistoa tarkasteltiin laadullisen aineiston määrällisen analyysin avulla. Tulosten mukaan ystävällisyys, joka ilmeni vuorovaikutustilanteissa asiakkaan kanssa, oli merkittävä osa asiakaskokemuksen rakentumista. Asiakkaat olivat tyytyväisiä nopeaan hoitoon pääsyyn ja hoitoprosessin sujuvuuteen. He antoivat positiivista palautetta kiireettömästä ja asiakaslähtöisestä palvelusta.
NPS-mittarin käyttökelpoisuutta arvioitaessa, havaittiin sen tarjoavan tietoa asiakaskokemuksesta ja suositteluhalukkuudesta. Yksinään NPS ei antanut riittävän syvällistä ymmärrystä asiakkaiden odotuksista ja tarpeista.
Opinnäytetyön tulokset antavat kohdeyritykselle arvokasta tietoa asiakaskokemuksesta ja tarjoaa ehdotuksia sen kehittämiseksi. Lisätutkimusta tarvitaan syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi asiakkaiden tarpeista ja odotuksista sekä vaikutuksista asiakaskokemukseen.