Tutkimus sähköauton latauspisteiden vaikutuksesta kiinteistön loistehon kompensoinnin tarpeeseen
Kontio, Jaakko (2024)
Kontio, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038965
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Kokkolan Halpa-Halli Oy:lle antamaan tietoa uusien kiinteistöjen suunnittelua ja olemassa olevien saneerausta ja ylläpitoa varten. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kiinteistöihin jo rakennettujen sähköautojen latauspisteiden vaikutusta loistehon kompensoinnin kokonaistarpeeseen sekä latauspisteiden aiheuttamia yliaaltoja kiinteistön sähköverkkoon.
Nykyisellään loistehon kompensointitarve on pienentynyt muun muassa led-valaistuksen ja taajuusmuuttajien myötä, mutta kompensoinnin laiteuusintojen ja uudiskohteiden suunnittelun kannalta on tärkeää tunnistaa, kuinka suuri on sähköautojen latauspisteiden aiheuttama kompensointitarve ja yliaaltopitoisuus. Tavoitteena oli tuottaa ja analysoida jo rakennetusta latausinfrastruktuurista mittauksiin perustuvaa tietoa, sekä vaihtojännitettä että tasajännitettä syöttävistä latauspisteistä ja eri latausratkaisujen vaikutuksesta niihin.
Vaihtojännitteisestä latauspisteestä tutkittiin eri valmistajien autojen mittaustuloksia. Tavoitteena oli myös mitata vaihtojännitteisten latureiden yhteisvaikutuksia, mutta tämä osoittautui liian haastavaksi järjestää opinnäytetyötä yksin toteuttaessa. Tasajännitteisestä latauspisteestä mitattiin vain yhtä autoa, koska kiinnostavaa mittaustuloksellisesti tasajännitelatauksessa oli vain itse latauspiste.
Nykyisellään loistehon kompensointitarve on pienentynyt muun muassa led-valaistuksen ja taajuusmuuttajien myötä, mutta kompensoinnin laiteuusintojen ja uudiskohteiden suunnittelun kannalta on tärkeää tunnistaa, kuinka suuri on sähköautojen latauspisteiden aiheuttama kompensointitarve ja yliaaltopitoisuus. Tavoitteena oli tuottaa ja analysoida jo rakennetusta latausinfrastruktuurista mittauksiin perustuvaa tietoa, sekä vaihtojännitettä että tasajännitettä syöttävistä latauspisteistä ja eri latausratkaisujen vaikutuksesta niihin.
Vaihtojännitteisestä latauspisteestä tutkittiin eri valmistajien autojen mittaustuloksia. Tavoitteena oli myös mitata vaihtojännitteisten latureiden yhteisvaikutuksia, mutta tämä osoittautui liian haastavaksi järjestää opinnäytetyötä yksin toteuttaessa. Tasajännitteisestä latauspisteestä mitattiin vain yhtä autoa, koska kiinnostavaa mittaustuloksellisesti tasajännitelatauksessa oli vain itse latauspiste.