Productizing internal capabilities into digital products : a guide for digital marketing agencies
Jääskeläinen, Anna (2024)
Jääskeläinen, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039017
Tiivistelmä
Kasvava kysyntä kätevälle ja helposti saatavalle tiedolle on kiihdyttänyt sähköisen oppimisen ja tiedon myynnin kasvua. Digitaalimarkkinointitoimistoilla on osaamista ja tietoa, joten tämän alan kasvu tarjoaa heille mahdollisuuden muuntaa osaamisensa ja tietonsa digitaalisiksi tuotteiksi ja siten hyödyntää sähköisen tiedon ja oppimisen kaupan trendiä. Tämä mahdollistaa digitaalisille markkinointiyrityksille palvelupainotteisen yritysmallin laajentamisen sisältämään myös digitaalisia tuotteita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten digitaalimarkkinointitoimistot voivat hyödyntää sisäisiä kykyjään, osaamistaan ja tietoaan luodakseen digitaalisia tuotteita. Tutkimalla trendien perusteita, "product-market fit" -mallia, jossa tutkitaan tuotteen sopivuutta markkinoiden kysyntään, sekä tuotteistusstrategioita, "productization", tämä opinnäytetyö tarjoaa strategisen rakenteen digitaalisten tuotteiden kehittämiseen ja lanseeraamiseen. Metodologiana käytettiin toissijaista data-analyysia ja kirjallisuuskatsausta.
Opinnäytetyö syventyy kahteen digitaaliseen tuotteeseen, digikirjoihin ja verkkokursseihin, tarjoten käytännön työkaluja ja resursseja niiden kehitysprosessin ohjaamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on tiedottaa digitaalimarkkinointitoimistoja sähköisen tiedon ja oppimisen kaupan trendistä, miten ne voivat hyötyä siitä, ja mahdollisesti monipuolistaa tulovirtaansa, laajentaa ulottuvuuttaan ja vahvistaa oman alan asiantuntemustaan.
Tämä opinnäytetyö toimii oppaana, jonka digitaalimarkkinointitoimistot voivat ottaa käyttöön aloittaessaan digituotteiden luomisen. Tämän oppaan avulla yritykset saavat yleiskäsityksen siitä, miten luoda ja lanseerata digitaalisia tuotteita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten digitaalimarkkinointitoimistot voivat hyödyntää sisäisiä kykyjään, osaamistaan ja tietoaan luodakseen digitaalisia tuotteita. Tutkimalla trendien perusteita, "product-market fit" -mallia, jossa tutkitaan tuotteen sopivuutta markkinoiden kysyntään, sekä tuotteistusstrategioita, "productization", tämä opinnäytetyö tarjoaa strategisen rakenteen digitaalisten tuotteiden kehittämiseen ja lanseeraamiseen. Metodologiana käytettiin toissijaista data-analyysia ja kirjallisuuskatsausta.
Opinnäytetyö syventyy kahteen digitaaliseen tuotteeseen, digikirjoihin ja verkkokursseihin, tarjoten käytännön työkaluja ja resursseja niiden kehitysprosessin ohjaamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on tiedottaa digitaalimarkkinointitoimistoja sähköisen tiedon ja oppimisen kaupan trendistä, miten ne voivat hyötyä siitä, ja mahdollisesti monipuolistaa tulovirtaansa, laajentaa ulottuvuuttaan ja vahvistaa oman alan asiantuntemustaan.
Tämä opinnäytetyö toimii oppaana, jonka digitaalimarkkinointitoimistot voivat ottaa käyttöön aloittaessaan digituotteiden luomisen. Tämän oppaan avulla yritykset saavat yleiskäsityksen siitä, miten luoda ja lanseerata digitaalisia tuotteita.