Markkinointisuunnitelma Soda stories Oy:lle
Leskinen, Jussi (2024)
Leskinen, Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039026
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajayrityksenä toimii Etelä-Helsingissä toimiva Soda stories Oy. Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, joka tarkoittaa sitä, että opinnäytetyön tuloksena syntyy markkinointisuunnitelma, toimeksiantajan käyttöön. Markkinointisuunnitelma löytyy työn lopusta liitteenä. Opinnäytetyön muodostaminen alkoi vuoden 2023 syksyllä, ja se tuli valmiiksi vuoden 2024 keväällä.
Aiheena markkinointisuunnitelma oli yritykselle hyvin ajankohtainen, koska yrityksessä oli huomattu vuoden 2023 kesän aikana, että markkinoinnilliset toimenpiteet olivat, jäänet erittäin vajavaisiksi. Soda stories Oy:n tarve markkinoinnille ja sen suunnitelmallisuudelle oli siis merkittävä, kun heidän tarkoituksenansa oli kasvattaa yrityksen tunnettuutta, löytää kohderyhmät ja omat kilpailuetunsa. Tämä työ rajattiin niin, että suunnitelman käyttöönoton jälkeiset tulosten mittaamiset eivät kuulu siihen, vaan ainoastaan suunnitelman muodostaminen ja luovuttaminen ovat osa tätä työtä.
Työn tavoitteena oli laatia Soda stories Oy:lle markkinointisuunnitelma, jonka pääpaino on digi, -sekä somemarkkinoinnin toimenpiteissä. Tavoitteen ytimessä oli se, että suunnitelma olisi valmis vuoden 2024 keväällä, se olisi helposti käyttöön otettava ja yrityksen toimintatapojen, koon, tuotteiden ja budjetin kannalta relevantti. Laadullisina mittareina toimivat valmiin suunnitelman tarkastelu ja sen pohjalta toimeksiantajien arviointi siitä, tuliko suunnitelmasta toteutuskelpoinen.
Opinnäytetyön tietoperustaan on kerätty produktin kannalta oleellista tietoa markkinoinnista kirja, -sekä artikkelilähteiden kautta. Tietoperustassa käsitellään markkinointia yleisesti käsitteenä, jonka jälkeen syvennytään pienempiin markkinoinnin kokonaisuuksiin. Niitä ovat digimarkkinointi, somemarkkinointi, sissimarkkinointi sekä markkinoinnin viestintään ja suunniteluun liittyvät käsitteet ja prosessit. Produktin teossa on hyödynnetty yleistä markkinointisuunnitelman mallia nimeltä SOSTAC®. SOSTAC®-mallia on hyödynnetty sekä sovellettu produktin muodostamisessa ja sen periaatteet on selitetty tietoperustassa.
Opinnäytetyön kolmas luku käsittelee markkinointisuunnitelman muodostamista. Siinä käydään läpi, kuinka markkinointisuunnitelma muodostui, ja minkälaisiin toimintamalleihin päädyttiin. Viimeisessä, eli neljännessä luvussa käsitellään tulosten tarkastelua ja omaa oppimista opinnäytetyön teon ajalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi helposti käyttöön otettava markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Markkinointisuunnitelma on helposti muokattavissa, ja toimii hyvänä pohjana tulevaisuuden markkinointitoimille ja niiden kehittämiselle.
Aiheena markkinointisuunnitelma oli yritykselle hyvin ajankohtainen, koska yrityksessä oli huomattu vuoden 2023 kesän aikana, että markkinoinnilliset toimenpiteet olivat, jäänet erittäin vajavaisiksi. Soda stories Oy:n tarve markkinoinnille ja sen suunnitelmallisuudelle oli siis merkittävä, kun heidän tarkoituksenansa oli kasvattaa yrityksen tunnettuutta, löytää kohderyhmät ja omat kilpailuetunsa. Tämä työ rajattiin niin, että suunnitelman käyttöönoton jälkeiset tulosten mittaamiset eivät kuulu siihen, vaan ainoastaan suunnitelman muodostaminen ja luovuttaminen ovat osa tätä työtä.
Työn tavoitteena oli laatia Soda stories Oy:lle markkinointisuunnitelma, jonka pääpaino on digi, -sekä somemarkkinoinnin toimenpiteissä. Tavoitteen ytimessä oli se, että suunnitelma olisi valmis vuoden 2024 keväällä, se olisi helposti käyttöön otettava ja yrityksen toimintatapojen, koon, tuotteiden ja budjetin kannalta relevantti. Laadullisina mittareina toimivat valmiin suunnitelman tarkastelu ja sen pohjalta toimeksiantajien arviointi siitä, tuliko suunnitelmasta toteutuskelpoinen.
Opinnäytetyön tietoperustaan on kerätty produktin kannalta oleellista tietoa markkinoinnista kirja, -sekä artikkelilähteiden kautta. Tietoperustassa käsitellään markkinointia yleisesti käsitteenä, jonka jälkeen syvennytään pienempiin markkinoinnin kokonaisuuksiin. Niitä ovat digimarkkinointi, somemarkkinointi, sissimarkkinointi sekä markkinoinnin viestintään ja suunniteluun liittyvät käsitteet ja prosessit. Produktin teossa on hyödynnetty yleistä markkinointisuunnitelman mallia nimeltä SOSTAC®. SOSTAC®-mallia on hyödynnetty sekä sovellettu produktin muodostamisessa ja sen periaatteet on selitetty tietoperustassa.
Opinnäytetyön kolmas luku käsittelee markkinointisuunnitelman muodostamista. Siinä käydään läpi, kuinka markkinointisuunnitelma muodostui, ja minkälaisiin toimintamalleihin päädyttiin. Viimeisessä, eli neljännessä luvussa käsitellään tulosten tarkastelua ja omaa oppimista opinnäytetyön teon ajalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi helposti käyttöön otettava markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Markkinointisuunnitelma on helposti muokattavissa, ja toimii hyvänä pohjana tulevaisuuden markkinointitoimille ja niiden kehittämiselle.