Pienlentokoneen sisustuksessa käytettävät tekstiilit
Soili, Heidi (2014)
Soili, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620001
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ottaa selvää ilma-aluksissa käytettävien sisustustekstiilien ominaisuuksista ja niille asetetuista vaatimuksista. Lisäksi tarkoituksena oli testata kahta eri lentokoneen sisustuksessa käytettävän verhoilutekstiilin laatuominaisuuksia. Opinnäytetyön teettäjä oli Tampereen ammattikorkeakoulun kone- ja tuotantotekniikan lehtori ja ilmailuharrastaja Jaakko Mattila. Opinnäytetyö liittyy Mattilan omistamaan nelipaikkaiseen Cessna M172 Skyhawk -pienlentokoneeseen, jota lentokonerakenteisiin erikoistuneet kone- ja tuotantotekniikan opiskelijat kunnostavat projektityönä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kerrottu lentokoneiden sisustuksessa käytettävistä tekstiileistä ja näihin tekstiileihin kohdistuvista vaatimuksista. Työssä on erityisesti keskitytty paloturvallisuuteen, joten työssä on esitelty tekstiilien palonestomateriaaleja, erilaisia palosuojauksessa käytettäviä kuituja sekä kerrottu tekstiilien palamiseen liittyvistä ominaisuuksista.
Kokeellinen osuus on suoritettu testaamalla kahta lentokoneen sisustuksessa käytettävää verhoilumateriaalia ja mattoa. Verhoilukankaista on testattu laatuominaisuuksia, joita olivat neliömassa, hankauksenkesto, nyppyyntyminen ja värien hankauksenkesto. Pääasiallisena tarkoituksena testauksissa oli kuitenkin materiaalien palo-ominaisuuksien selvittäminen. Palokäyttäytymistä testattiin verhoilukankaista ja matosta. Testaukset suoritettiin Tampereen ammattikorkeakoulun tekstiililaboratorion laitteistoilla vakiokoeolosuhteissa.
Testaustuloksia verrattiin tanskalaisen teknillisen instituutin asettamiin luokitteluarvoihin. Tulosten vertailu osoitti, että ainakin testattujen laatuominaisuuksien perusteella materiaalit soveltuvat käytettäväksi lentokoneen sisustuksessa. Palo-ominaisuuksien testauksessa verhoilumateriaalien tai maton koepalat eivät jatkaneet palamista, joten ne ovat käytetyn testausmenetelmän perusteella paloturvallisia. Testaukset eivät kuitenkaan olleet ilmailuviranomaisen suosittelemia, joten palotestausten tulokset eivät takaa, että verhoilumateriaalit olisivat palo-ominaisuuksiltaan turvallisia käyttää ilma-aluksissa.
Testauksien lisäksi osana tätä opinnäytetyötä uudistettiin kunnostettavan pienlentokoneen istuimien verhoilu. Verhoilussa käytettiin toista testattua verhoilukangasta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on kerrottu lentokoneiden sisustuksessa käytettävistä tekstiileistä ja näihin tekstiileihin kohdistuvista vaatimuksista. Työssä on erityisesti keskitytty paloturvallisuuteen, joten työssä on esitelty tekstiilien palonestomateriaaleja, erilaisia palosuojauksessa käytettäviä kuituja sekä kerrottu tekstiilien palamiseen liittyvistä ominaisuuksista.
Kokeellinen osuus on suoritettu testaamalla kahta lentokoneen sisustuksessa käytettävää verhoilumateriaalia ja mattoa. Verhoilukankaista on testattu laatuominaisuuksia, joita olivat neliömassa, hankauksenkesto, nyppyyntyminen ja värien hankauksenkesto. Pääasiallisena tarkoituksena testauksissa oli kuitenkin materiaalien palo-ominaisuuksien selvittäminen. Palokäyttäytymistä testattiin verhoilukankaista ja matosta. Testaukset suoritettiin Tampereen ammattikorkeakoulun tekstiililaboratorion laitteistoilla vakiokoeolosuhteissa.
Testaustuloksia verrattiin tanskalaisen teknillisen instituutin asettamiin luokitteluarvoihin. Tulosten vertailu osoitti, että ainakin testattujen laatuominaisuuksien perusteella materiaalit soveltuvat käytettäväksi lentokoneen sisustuksessa. Palo-ominaisuuksien testauksessa verhoilumateriaalien tai maton koepalat eivät jatkaneet palamista, joten ne ovat käytetyn testausmenetelmän perusteella paloturvallisia. Testaukset eivät kuitenkaan olleet ilmailuviranomaisen suosittelemia, joten palotestausten tulokset eivät takaa, että verhoilumateriaalit olisivat palo-ominaisuuksiltaan turvallisia käyttää ilma-aluksissa.
Testauksien lisäksi osana tätä opinnäytetyötä uudistettiin kunnostettavan pienlentokoneen istuimien verhoilu. Verhoilussa käytettiin toista testattua verhoilukangasta.