Asiakasryhmien välisten erojen tarkasteleminen ja analysointi Tilitoimisto X Oy:ssä
Ben Romdhane, Donia (2024)
Ben Romdhane, Donia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059266
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Tilitoimisto X Oy:lle. Tutkimuksessa tutkittiin asiakasryhmien välisiä eroja
ja tarkasteltiin kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkittavat asiakkaat jaettiin kahteen ryhmään, joiden
elementtejä vertailtiin keskenään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuksen aineisto kerättiin toimeksiantajalla käytössä olevasta toiminnanohjausjärjestelmästä sekä tutkijan
itse tekemän henkilöstökyselyn avulla. Tutkittavaa materiaalia kerättiin Exceliin, jossa tutkija muodosti
erilaisia taulukoita, jotta aineistoa voitiin vertailla asiakasryhmien välillä. Henkilöstökyselyn avulla tutkimukseen
tuotiin työntekijöiden näkökulmia ja toimintatapoja, jotta tutkimusta pystyttiin selittämään ja ymmärtämään
paremmin. Henkilöstökyselyyn osallistui toimeksiantajan kaikki työntekijät, joita oli yhteensä 15
henkilöä.
Tutkimuksen teoreettisessä viitekehyksessä avattiin tilitoimistopalveluita, hinnoittelua sekä asiakassuhdetta.
Tutkimuksen tietoperustaan haettiin tietoa erilaisista lähteistä. Lähteinä toimi alan kirjallisuus, asiantuntijoiden
julkaisut, artikkelit sekä muut relevantit kansainväliset lähteet.
Työn lopputuloksena saatiin kartoitus toimeksiantajalle asiakasryhmien välisistä eroista sekä kannattavuuteen
vaikuttavista tekijöistä. Tutkimustulosten perusteella asiakasryhmien välisiin eroihin ja kannattavuuteen
vaikutti asiakasyrityksen koko, palveluiden määrä ja hinnoittelutapa, asiakassuhteen kesto, ja että laskutus
vastasi tehtyä työmäärää. Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että asiakassuhteen
kannattavuuteen vaikutti useat eri tekijät.
ja tarkasteltiin kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkittavat asiakkaat jaettiin kahteen ryhmään, joiden
elementtejä vertailtiin keskenään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tutkimuksen aineisto kerättiin toimeksiantajalla käytössä olevasta toiminnanohjausjärjestelmästä sekä tutkijan
itse tekemän henkilöstökyselyn avulla. Tutkittavaa materiaalia kerättiin Exceliin, jossa tutkija muodosti
erilaisia taulukoita, jotta aineistoa voitiin vertailla asiakasryhmien välillä. Henkilöstökyselyn avulla tutkimukseen
tuotiin työntekijöiden näkökulmia ja toimintatapoja, jotta tutkimusta pystyttiin selittämään ja ymmärtämään
paremmin. Henkilöstökyselyyn osallistui toimeksiantajan kaikki työntekijät, joita oli yhteensä 15
henkilöä.
Tutkimuksen teoreettisessä viitekehyksessä avattiin tilitoimistopalveluita, hinnoittelua sekä asiakassuhdetta.
Tutkimuksen tietoperustaan haettiin tietoa erilaisista lähteistä. Lähteinä toimi alan kirjallisuus, asiantuntijoiden
julkaisut, artikkelit sekä muut relevantit kansainväliset lähteet.
Työn lopputuloksena saatiin kartoitus toimeksiantajalle asiakasryhmien välisistä eroista sekä kannattavuuteen
vaikuttavista tekijöistä. Tutkimustulosten perusteella asiakasryhmien välisiin eroihin ja kannattavuuteen
vaikutti asiakasyrityksen koko, palveluiden määrä ja hinnoittelutapa, asiakassuhteen kesto, ja että laskutus
vastasi tehtyä työmäärää. Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että asiakassuhteen
kannattavuuteen vaikutti useat eri tekijät.
