Tunnustilausprosessien kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-alalla
Helle, Niko (2024)
Helle, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405039094
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona suomalaiselle sosiaali- ja terveydenhuollon ICT ratkaisuja ja tukea tarjoavalle yritykselle. Yritys toteutti laajan prosessien muutoksen, joka vaikutti merkittävästi tunnustilausprosesseihin, ja havaitsi tunnustilausprosessien sujuvan toiminnallisuuden tärkeyden terveydenhuollon järjestelmien hallinnassa sekä sujuvuudessa ja halusi kehittää niiden tehokkuutta ja käyttäjäkokemusta.
Työn tavoitteena oli arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon alalla tapahtuvien tunnustilausprosessien tehokkuutta ja käyttökokemusta, tunnistaa parannettavia alueita sekä antaa suosituksia näiden prosessien kokonaistehokkuuden ja tyytyväisyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyössä luotiin anonyymi palautekysely tunnustilauksia tekeville työntekijöille, missä vastaajat pääsivät jakamaan mielipiteitään ja kehitysideoitaan tunnustilauslomakkeesta. Vastaukset analysoitiin laadullisesti sekä määrällisesti, ja pohdittiin eri ryhmien välisiä eroja tyytyväisyydessä.
Lopputuloksena selvisi, että tunnustilausprosessit herättävät sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Prosessien eri osa-alueet koetaan eri tavoin, ja tietyt ammattiryhmät ja ikäryhmät saattavat kohdata enemmän haasteita. Tulokset korostavat myös tarvetta lisäohjeistukselle ja selkeyttämiselle, jotta prosessit voisivat palvella eri ryhmiä paremmin.
Työn tavoitteena oli arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon alalla tapahtuvien tunnustilausprosessien tehokkuutta ja käyttökokemusta, tunnistaa parannettavia alueita sekä antaa suosituksia näiden prosessien kokonaistehokkuuden ja tyytyväisyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyössä luotiin anonyymi palautekysely tunnustilauksia tekeville työntekijöille, missä vastaajat pääsivät jakamaan mielipiteitään ja kehitysideoitaan tunnustilauslomakkeesta. Vastaukset analysoitiin laadullisesti sekä määrällisesti, ja pohdittiin eri ryhmien välisiä eroja tyytyväisyydessä.
Lopputuloksena selvisi, että tunnustilausprosessit herättävät sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Prosessien eri osa-alueet koetaan eri tavoin, ja tietyt ammattiryhmät ja ikäryhmät saattavat kohdata enemmän haasteita. Tulokset korostavat myös tarvetta lisäohjeistukselle ja selkeyttämiselle, jotta prosessit voisivat palvella eri ryhmiä paremmin.