Audiovisuaalinen keskusteleva tekoäly etäkotihoidossa : visio tulevaisuuden mahdollisuuksista
Nikula, Emil (2024)
Nikula, Emil
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049150
Tiivistelmä
Yli 65-vuotiaiden määrä kasvaa Suomessa ja kotona asumista tukevien palveluiden tarve lisääntyy. Tällaiset palvelut, kuten kotihoito, ovat ensisijainen hoitomuoto heille, jotka eivät itsenäisesti suoriudu päivittäisistä toiminnoistaan. Kotihoito kärsii jo tällä hetkellä hoitajapulasta, joten tulevaisuudessa on syytä tutkia yhä enemmän teknologian ja tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia vähentämään hoitotaakkaa.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen avulla maailmanlaajuisesti keskustelevan tekoälyn ratkaisuja, jotka on kehitelty tukemaan ikääntyneiden kotona asumista. Lisäksi pohditaan, miten näitä ratkaisuja voisi hyödyntää kotihoidossa Suomessa.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella keskustelevan tekoälyn ratkaisuja ei vielä laajasti käytetä tukemaan ikääntyneiden kotona asumista, vaan tällaisten ratkaisujen kehitys on vielä tutkimusvaiheessa. Keskustelevalla tekoälyllä olisi kuitenkin suuri potentiaali ikääntyneiden turvalliseen kotona asumiseen, kunhan tekoälyratkaisut otetaan käyttöön eettisesti ja asiakaslähtöisesti.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen avulla maailmanlaajuisesti keskustelevan tekoälyn ratkaisuja, jotka on kehitelty tukemaan ikääntyneiden kotona asumista. Lisäksi pohditaan, miten näitä ratkaisuja voisi hyödyntää kotihoidossa Suomessa.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella keskustelevan tekoälyn ratkaisuja ei vielä laajasti käytetä tukemaan ikääntyneiden kotona asumista, vaan tällaisten ratkaisujen kehitys on vielä tutkimusvaiheessa. Keskustelevalla tekoälyllä olisi kuitenkin suuri potentiaali ikääntyneiden turvalliseen kotona asumiseen, kunhan tekoälyratkaisut otetaan käyttöön eettisesti ja asiakaslähtöisesti.