Mentorointi aloittavan esihenkilön kasvun tukena : kartoittava kirjallisuuskatsaus
Hedström, Jonna (2024)
Hedström, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059238
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollossa tulee panostaa osaavaan ja ammatilliseen henkilökuntaan, jotta voimme taata laadukkaat ja riittävät sote-palvelut myös jatkossa. Mentorointi on yksi osaamisen kehittämisen muoto onnistuessaan, jolla tähän haasteeseen voidaan vastata
Opinnäytetyöni on osa Länsi- Uudenmaan hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelulinjan vuoden pituista mentorointipilottia. Tarkoitus on luoda yhtenäinen malli ikääntyneiden palvelulinjan mentorointiohjelmalle.
Opinnäytetyöni toteutettiin kartoittavana kirjallisuuskatsauksena. Hakustrategiassa sekä tutkimuskysymysten asettelussa käytettiin PCC- menetelmää. Katsaukseen valikoitui mukaan kymmenen tutkimusta. Sisällön analyysi tehtiin aineistolähtöisesti.
Opinnäytetyön mukaan mentoroinnilla voidaan vastata seuraaviin osaamisen osa-alueisiin: osaamisen tuen tarve, johtajuusosaaminen, organisaatiotuntemus, viestintätaidot, konfliktien alinta, itsensä johtaminen sekä kehitys- ja oppimismahdollisuuksien tunnistaminen. Mentoroinnissa tulee huomioida seuraavat: yksilöllinen lähestymistapa, kokemuksien jakaminen, tavoitteiden asettaminen, jatkuva palaute ja sen tulee olla henkilökohtaista ja luottamuksellista. Kaiken tulee perustua mentorointisuunnitelmaan
Kehittämistehtävän tuotos on Länsi- Uudenmaan hyvinvointialueen uuden esihenkilön mentorointimallin suositus. Kirjallisuuskatsauksen tuloksia hyödynnettiin mentorointimallin suositusta luonnosteltaessa.
Opinnäytetyöni on osa Länsi- Uudenmaan hyvinvointialueen ikääntyneiden palvelulinjan vuoden pituista mentorointipilottia. Tarkoitus on luoda yhtenäinen malli ikääntyneiden palvelulinjan mentorointiohjelmalle.
Opinnäytetyöni toteutettiin kartoittavana kirjallisuuskatsauksena. Hakustrategiassa sekä tutkimuskysymysten asettelussa käytettiin PCC- menetelmää. Katsaukseen valikoitui mukaan kymmenen tutkimusta. Sisällön analyysi tehtiin aineistolähtöisesti.
Opinnäytetyön mukaan mentoroinnilla voidaan vastata seuraaviin osaamisen osa-alueisiin: osaamisen tuen tarve, johtajuusosaaminen, organisaatiotuntemus, viestintätaidot, konfliktien alinta, itsensä johtaminen sekä kehitys- ja oppimismahdollisuuksien tunnistaminen. Mentoroinnissa tulee huomioida seuraavat: yksilöllinen lähestymistapa, kokemuksien jakaminen, tavoitteiden asettaminen, jatkuva palaute ja sen tulee olla henkilökohtaista ja luottamuksellista. Kaiken tulee perustua mentorointisuunnitelmaan
Kehittämistehtävän tuotos on Länsi- Uudenmaan hyvinvointialueen uuden esihenkilön mentorointimallin suositus. Kirjallisuuskatsauksen tuloksia hyödynnettiin mentorointimallin suositusta luonnosteltaessa.