Operatiivisen esihenkilötyön Pikafi Oy:n johtamismalli
Mammadova, Sabina (2024)
Mammadova, Sabina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405059207
Tiivistelmä
Pikafi Oy on logistiikka- ja kuriiripalveluihin keskittynyt yritys, joka perustettiin vuonna 2023. Tämä yritys on opinnäytetyön toimeksiantaja. Yrityksen edustajat olivat erityisen kiinnostuneita tutkimaan, millaisia vaatimuksia uuden yrityksen johtaminen asettaa työnantajalle sekä millaisia työkaluja ja välineitä esimiehet ja työntekijät tarvitsevat tehokkuuden ja työtyytyväisyyden takaamiseksi. Opinnäytetyön teoriaosa perustuu kirjallisuuteen ja artikkeleihin, jotka käsittelevät työmotivaatiota, esimiestyötä ja uuden yrityksen johtamisen haasteita ja mahdollisuuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tietoa kerättiin strukturoitujen haastattelujen avulla. Haastattelut suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, ja ne käsittivät kaksi yrityksen edustajaa ja kolme tavarankuljettajaa. Haastattelut pidettiin lokakuussa 2023, ja ne keskittyivät erityisesti siihen, kuinka työntekijät kokevat yrityksen johtamistavan ja miten se vaikuttaa heidän työmotivaatioonsa ja -suoritukseensa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että laadukas johtaminen ja säännöllinen kouluttaminen ovat kriittisiä tekijöitä yrityksen kyvyssä sopeutua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin minimaalisin negatiivisin seurauksin. Yrityksen nopeat muutokset herättivät työntekijöissä monenlaisia tunteita, kuten stressiä ja pelkoa, mutta tarjosivat myös mahdollisuuksia onnistumisiin ja aktiiviseen osallistumi-seen. Vaikka joissakin työntekijöissä havaittiin huolta tulevasta automaatiosta, suhtautuivat he pääasiassa myönteisesti tuleviin muutoksiin ja teknologian käyttöönottoon.
Erityisesti tutkimuksessa nousi esiin tarve parantaa työntekijöiden ja työnantajan välistä avointa viestintää. Haastattelut paljastivat, että vaikka työntekijöiden mainitsemat haasteet olivat jo johdon tiedossa, oli viestinnässä ja prosessien läpinäkyvyydessä parantamisen varaa. Työntekijät toivoivat saavansa säännöllisempää palautetta ja selkeämpää tietoa yrityksen tulevaisuuden suunnitelmista ja siitä, miten muutokset vaikuttavat heidän työtehtäviinsä.
Jatkossa Pikafi Oy:n onkin keskityttävä entistä enemmän henkilöstön kehittämiseen ja koulutukseen, erityisesti muutosjohtamisen ja digitaalisten työkalujen osalta, jotta yritys voi jatkaa kasvuaan ja kehitystään alati muuttuvassa toimintaympäristössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tietoa kerättiin strukturoitujen haastattelujen avulla. Haastattelut suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa, ja ne käsittivät kaksi yrityksen edustajaa ja kolme tavarankuljettajaa. Haastattelut pidettiin lokakuussa 2023, ja ne keskittyivät erityisesti siihen, kuinka työntekijät kokevat yrityksen johtamistavan ja miten se vaikuttaa heidän työmotivaatioonsa ja -suoritukseensa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että laadukas johtaminen ja säännöllinen kouluttaminen ovat kriittisiä tekijöitä yrityksen kyvyssä sopeutua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin minimaalisin negatiivisin seurauksin. Yrityksen nopeat muutokset herättivät työntekijöissä monenlaisia tunteita, kuten stressiä ja pelkoa, mutta tarjosivat myös mahdollisuuksia onnistumisiin ja aktiiviseen osallistumi-seen. Vaikka joissakin työntekijöissä havaittiin huolta tulevasta automaatiosta, suhtautuivat he pääasiassa myönteisesti tuleviin muutoksiin ja teknologian käyttöönottoon.
Erityisesti tutkimuksessa nousi esiin tarve parantaa työntekijöiden ja työnantajan välistä avointa viestintää. Haastattelut paljastivat, että vaikka työntekijöiden mainitsemat haasteet olivat jo johdon tiedossa, oli viestinnässä ja prosessien läpinäkyvyydessä parantamisen varaa. Työntekijät toivoivat saavansa säännöllisempää palautetta ja selkeämpää tietoa yrityksen tulevaisuuden suunnitelmista ja siitä, miten muutokset vaikuttavat heidän työtehtäviinsä.
Jatkossa Pikafi Oy:n onkin keskityttävä entistä enemmän henkilöstön kehittämiseen ja koulutukseen, erityisesti muutosjohtamisen ja digitaalisten työkalujen osalta, jotta yritys voi jatkaa kasvuaan ja kehitystään alati muuttuvassa toimintaympäristössä.