Käyttäytymisellä reagoivien neurokirjon lasten ja nuorten toimintaterapiainteriventiot koulussa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Mäkelä, Arja (2024)
Mäkelä, Arja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405049174
Tiivistelmä
Käyttäytymisellä reagointi ja neurokirjon diagnoosien määrä ovat lisääntyneet kouluikäisillä. Haastavan käyttäytymisen taustalla on usein neurokirjon vaikeuksia, mitkä yhdessä alentavat lasten ja nuorten toimintakykyä. Hoitamattomana molemmat ovat merkittävä riskitekijä lasten, nuorten sekä heidän perheittensä hyvinvoinnille sekä aiheuttavat pitkäaikaisia yhteiskunnallisia kustannuksia. Varhainen monialainen tuki toimintakyvyn tuki on vaikuttavinta.
Toimintaterapeutti voi toteuttaa interventioita koulussa monialaisessa yhteistyössä Response to Intervention -malliin pohjautuvan MTSS-mallin (Multitiered Systems of Support) mukaisesti kolmella tasolla: yhteisötasolla, kohdennetulla eli ryhmätasolla tai intensiivisen tuen eli yksilötason tuella. Tavoitteena on oppijan koulunkäynnin varhainen ja ennaltaehkäisevä tuki, vaikeuksien ennaltaehkäisy ja tuen tarpeen seuranta. Toimintaterapiainterventiot toteutetaan henkilökunnan, vanhempien sekä oppijoiden kanssa yhteistyössä kaikilla tuen tasoilla tarjoten suoria ja epäsuoria palveluita, käyttäytymisen, sosioemotionaalisten ja akateemisten taitojen tukea. Yksilötason interventiot perustuvat vahvaan yhteisötason tukeen, jossa sovitaan yhteiset käytännöt, miten oppijoita ohjataan käyttäytymisodotusten mukaisesti sekä annetaan rakentavaa ja positiivista palautetta.
Kirjallisuuskatsauksella pyrittiin selvittämään toimintaterapiassa käytettyjä interventioita kouluympäristössä käyttäytymisellä reagoivien 7–16-vuotiaiden neurokirjon oppilaiden tukemiseksi. Katsaus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Artikkelihaut toteutettiin Cinahl Ultimate-, Pubmed- ja Medic-tietokannoista sekä Google Scholarista. Mukaan otettiin sisäänottokriteerien mukaisia vain vertaisarvioituja artikkeleita vuosilta 2013–2024. Aineistoksi valikoitui seitsemän tutkimusartikkelia. Interventiot luokiteltiin koulutoimintaterapian monitasoisen tuen mallin eli MTSS-mallin mukaisesti kolmelle tasolle. Interventioiden perusta oli yhteisötason tuki eli koulun aikuisten toiminnan ja kouluympäristön muokkaus, mitä tuki toimintaterapeutin säännöllinen läsnäolo koulussa. Intervention vaikuttavuutta lisäsi intervention toteutus kaikissa koulun ympäristöissä sekä kotiympäristössä. Interventiot kohdistuivat ryhmä- ja yksilötasolla aistisäätelyn, sosiokognitiivisten, tunne- ja toiminnanohjaustaitojen tukemiseen.
Toimintaterapeutti voi toteuttaa interventioita koulussa monialaisessa yhteistyössä Response to Intervention -malliin pohjautuvan MTSS-mallin (Multitiered Systems of Support) mukaisesti kolmella tasolla: yhteisötasolla, kohdennetulla eli ryhmätasolla tai intensiivisen tuen eli yksilötason tuella. Tavoitteena on oppijan koulunkäynnin varhainen ja ennaltaehkäisevä tuki, vaikeuksien ennaltaehkäisy ja tuen tarpeen seuranta. Toimintaterapiainterventiot toteutetaan henkilökunnan, vanhempien sekä oppijoiden kanssa yhteistyössä kaikilla tuen tasoilla tarjoten suoria ja epäsuoria palveluita, käyttäytymisen, sosioemotionaalisten ja akateemisten taitojen tukea. Yksilötason interventiot perustuvat vahvaan yhteisötason tukeen, jossa sovitaan yhteiset käytännöt, miten oppijoita ohjataan käyttäytymisodotusten mukaisesti sekä annetaan rakentavaa ja positiivista palautetta.
Kirjallisuuskatsauksella pyrittiin selvittämään toimintaterapiassa käytettyjä interventioita kouluympäristössä käyttäytymisellä reagoivien 7–16-vuotiaiden neurokirjon oppilaiden tukemiseksi. Katsaus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Artikkelihaut toteutettiin Cinahl Ultimate-, Pubmed- ja Medic-tietokannoista sekä Google Scholarista. Mukaan otettiin sisäänottokriteerien mukaisia vain vertaisarvioituja artikkeleita vuosilta 2013–2024. Aineistoksi valikoitui seitsemän tutkimusartikkelia. Interventiot luokiteltiin koulutoimintaterapian monitasoisen tuen mallin eli MTSS-mallin mukaisesti kolmelle tasolle. Interventioiden perusta oli yhteisötason tuki eli koulun aikuisten toiminnan ja kouluympäristön muokkaus, mitä tuki toimintaterapeutin säännöllinen läsnäolo koulussa. Intervention vaikuttavuutta lisäsi intervention toteutus kaikissa koulun ympäristöissä sekä kotiympäristössä. Interventiot kohdistuivat ryhmä- ja yksilötasolla aistisäätelyn, sosiokognitiivisten, tunne- ja toiminnanohjaustaitojen tukemiseen.