Varhaiskasvatuksen sosionomi; työnkuva ja osaaminen
Raittinen, Kira (2024)
Raittinen, Kira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069281
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Huittisten kaupungin varhaiskasvatukselle tietoa sosionomin osaamisesta ja työnkuvasta varhaiskasvatuksessa. Sosionomin rooli varhaiskasvatuksessa vuonna 2030 voimaan astuvan varhaiskasvatuslakimuutoksen vuoksi on muuttumassa ja työnkuva on vielä muotoutumassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille ajatuksia ja näkemyksiä tulevien varhaiskasvatuksen sosionomien roolista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä toteutettiin määrällinen tutkimus. Tutkimuskysely lähetettiin osalle Huittisten kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia varhaiskasvatuslaista sekä sosionomin ja opettajan työtehtävien eriyttämisestä. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että sosionomi on tärkeä jäsen moniammatillisessa työyhteisössä. Kyselyn perusteella myös voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen henkilöstö ei tiedä mitkä sosionomin työtehtävät tarkalleen tulevaisuudessa ovat.
Opinnäytetyön perusteella voidaan päätellä, että sosionomin osaamiselle on tarvetta varhaiskasvatuksessa. Lasten tuen tarpeet ovat kasvaneet ja myös perheet tarvitsevat entistä enemmän apua ja tukea. Sosionomi osaa auttaa lapsia ja perheitä kokonaisvaltaisesti. Sosionomi tuo varhaiskasvatukseen omalla osaamisellaan tietoa sosiaali- ja terveysalan palveluverkostosta sekä monipuolista kykyä lasten ja perheiden tukemiseen.
Opinnäytetyössä toteutettiin määrällinen tutkimus. Tutkimuskysely lähetettiin osalle Huittisten kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia varhaiskasvatuslaista sekä sosionomin ja opettajan työtehtävien eriyttämisestä. Kyselyn perusteella voidaan todeta, että sosionomi on tärkeä jäsen moniammatillisessa työyhteisössä. Kyselyn perusteella myös voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen henkilöstö ei tiedä mitkä sosionomin työtehtävät tarkalleen tulevaisuudessa ovat.
Opinnäytetyön perusteella voidaan päätellä, että sosionomin osaamiselle on tarvetta varhaiskasvatuksessa. Lasten tuen tarpeet ovat kasvaneet ja myös perheet tarvitsevat entistä enemmän apua ja tukea. Sosionomi osaa auttaa lapsia ja perheitä kokonaisvaltaisesti. Sosionomi tuo varhaiskasvatukseen omalla osaamisellaan tietoa sosiaali- ja terveysalan palveluverkostosta sekä monipuolista kykyä lasten ja perheiden tukemiseen.