Artistimanageroinnin käsikirja
Coste, Isabelle (2024)
Coste, Isabelle
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069311
Tiivistelmä
Suomessa manageriala on vielä aika lapsen kengissä, vaikka asiat ovatkin nousujohteisesti kulkemassa koko ajan ammattimaisempaan suuntaan. Yhä useammat artistit näkevät managerin hyödyllisenä uransa näkökulmasta, mutta ei ole itsestään selvää löytää itselle sopivaa ja samalla yhteiset näkemykset jakavaa henkilöä uran tueksi.
Suoritin työharjoittelun eräässä manageriyhtiössä, joka esitti toiveen ja tarpeen yrityksen sisäisen koulutus- ja kehittämismateriaalin, niin sanotun playbookin eli käsikirjan, uudistamisesta. Tämä tuntui lopulta erittäin sopivalta kuin myös mielekkäältä opinnäytetyön aiheelta. Työ toteutui tiedonkeruumenetelmää hyödyntäen, ja työstä tuli kehittämishankkeen ja toiminnallisen opinnäytetyön hybridimalli, jonka selkeä tulos on yrityksen uudistettu käsikirja. Työn tavoitteisiin kuului ensisijaisesti yrityksen sisäisen materiaalin uudistaminen, mutta myös managerin työhön, roolinkuviin, alan muihin toimijoihin ja ammattitaidon merkitykseen perehtyminen mahdollisimman syvällisesti. Managerin ammattimaisuus on kuin onkin merkittävässä osassa hänen työtään.
Manageroinnista ja managerina toimimisesta ei ole vielä puhuttu tarpeeksi, ja näen itse aiheen melko tärkeänä musiikkialan kehittymisen ja monimuotoisen musiikin tekemisen ja toteuttamisen mahdollistamisen näkökulmasta. Managerin työn luonnetta ja onnistumisia voi parhaassa tapauksessa peilata artistin uran ja tavoitteiden toteutumiseen heidän toimiessaan yhdessä päämäärätietoisesti artistin tulevaisuuden haaveita ja tavoitteita kohti. Osaavalla managerilla on todennäköisesti juuret syvällä maassa, kun puhutaan alan tulevaisuudesta. Manageri voi vain omalla työllään todistaa ja jättää jäljen tulevaisuuteen tällä jatkuvasti kasvavalla ja laajentuvalla alalla.
Asiakasyrityksen toiveesta heihin viitataan työssä anonyymisti ja liite työn tuloksesta jää salatuksi.
Suoritin työharjoittelun eräässä manageriyhtiössä, joka esitti toiveen ja tarpeen yrityksen sisäisen koulutus- ja kehittämismateriaalin, niin sanotun playbookin eli käsikirjan, uudistamisesta. Tämä tuntui lopulta erittäin sopivalta kuin myös mielekkäältä opinnäytetyön aiheelta. Työ toteutui tiedonkeruumenetelmää hyödyntäen, ja työstä tuli kehittämishankkeen ja toiminnallisen opinnäytetyön hybridimalli, jonka selkeä tulos on yrityksen uudistettu käsikirja. Työn tavoitteisiin kuului ensisijaisesti yrityksen sisäisen materiaalin uudistaminen, mutta myös managerin työhön, roolinkuviin, alan muihin toimijoihin ja ammattitaidon merkitykseen perehtyminen mahdollisimman syvällisesti. Managerin ammattimaisuus on kuin onkin merkittävässä osassa hänen työtään.
Manageroinnista ja managerina toimimisesta ei ole vielä puhuttu tarpeeksi, ja näen itse aiheen melko tärkeänä musiikkialan kehittymisen ja monimuotoisen musiikin tekemisen ja toteuttamisen mahdollistamisen näkökulmasta. Managerin työn luonnetta ja onnistumisia voi parhaassa tapauksessa peilata artistin uran ja tavoitteiden toteutumiseen heidän toimiessaan yhdessä päämäärätietoisesti artistin tulevaisuuden haaveita ja tavoitteita kohti. Osaavalla managerilla on todennäköisesti juuret syvällä maassa, kun puhutaan alan tulevaisuudesta. Manageri voi vain omalla työllään todistaa ja jättää jäljen tulevaisuuteen tällä jatkuvasti kasvavalla ja laajentuvalla alalla.
Asiakasyrityksen toiveesta heihin viitataan työssä anonyymisti ja liite työn tuloksesta jää salatuksi.