UpWash Oy markkinointisuunnitelma
Lehtovirta, Henri (2024)
Lehtovirta, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405038948
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin markkinointisuunnitelmana Helsingin seudulla toimivalle autonpesuyritykselle UpWash Oy. Työn tavoitteena oli luoda käyttökelpoinen ja toteutettavissa oleva markkinointisuunnitelma kyseiselle yritykselle ja toteuttaa se. Aihe markkinointisuunnitelmaan lähti yrityksen toiveesta kasvattaa asiakasmääräänsä ja tiedottaa sekä olemassa oleville että uusille asiakkaille hiljattain avaamansa uuden pesulan palveluista. Markkinointisuunnitelman laatimisen kanssa samaan aikaan yritys alkoi käynnistämään suunnitteilla ollutta franchising-toimintaa. Koska nämä suunnitelmat olivat yrityksessä vielä alkutekijöissään, päätettiin suunnitelmassa keskittyä markkinoimaan yrityksen palveluita sen uudessa toimipisteessä alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa kuvataan markkinointiin liittyviä käsitteitä sekä niitä mainonnan muotoja, jotka soveltuivat kyseisen yrityksen tarpeisiin. Valittuihin markkinointitapoihin vaikuttivat selkeästi määritelty kohderyhmä (autoilevat tai auton omistavat henkilöt) sekä mainonnan rajaaminen maantieteellisesti rajatulle alueelle (pesulan lähiympäristöön). Yritys poikkeaa perinteisestä autonpesua tarjoavasta yrityksestä mm. liikkuvalla palvelulla sekä innovatiivisilla menetelmillä ja välineillä, joten myös markkinoinnissa oli luontevaa käyttää huomiota herättäviä keinoja. Nämä valikoidut teoriat yhdistettiin käytäntöön toteuttamalla markkinointisuunnitelma.
Toiminnallinen osuus koostui sekä yrityksen kanssa käydyistä tapaamisista että suunnitelman käytännön toteutuksesta. Tapaamisissa käytiin keskustellen läpi yrityksen tavoitteet markkinoinnille ja suunniteltiin sen toteutus. Markkinoinnin muodoksi valikoitui sissimarkkinointi, jolla voitiin tavoittaa rajattu kohderyhmä edullisin kustannuksin. Suunnitelman käytännön toteutukseen kuului flyerin, bannerin ja tienvarsikyltin suunnittelu ja niiden teettäminen sekä videon suunnittelu ja kuvaaminen. Flyerit jaettiin lähialueen parkkihalleihin sekä kadunvarsiin pysäköityihin autoihin, mainoskyltit kiinnitettiin pesulan läheisyyteen ja bannerit lähiympäristöön. Yritys oli jo aiemmin mainostanut palveluitaan sosiaalisen median kanavilla, ja tätä vahvistettiin lisäämällä yrityksen näkyvyyttä sen TikTok-kanavalla.
Yhteenvetona voimme todeta, että kokeilu oli onnistunut, sillä UpWash Oy sai alueella lisää näkyvyyttä, mikä oli yksi tavoitteistamme. Tuloksia hieman horjutti yrityksen toiminnan muutos franchising-toimintaan, joka vei todella paljon aikaa sekä huomiota, mikä oli pois asiakaspalvelusta. Kaiken kaikkiaan kohdeyritys UpWash Oy oli tyytyväinen tekemäämme yhteistyöhön ja kommunikointi oli saumatonta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa kuvataan markkinointiin liittyviä käsitteitä sekä niitä mainonnan muotoja, jotka soveltuivat kyseisen yrityksen tarpeisiin. Valittuihin markkinointitapoihin vaikuttivat selkeästi määritelty kohderyhmä (autoilevat tai auton omistavat henkilöt) sekä mainonnan rajaaminen maantieteellisesti rajatulle alueelle (pesulan lähiympäristöön). Yritys poikkeaa perinteisestä autonpesua tarjoavasta yrityksestä mm. liikkuvalla palvelulla sekä innovatiivisilla menetelmillä ja välineillä, joten myös markkinoinnissa oli luontevaa käyttää huomiota herättäviä keinoja. Nämä valikoidut teoriat yhdistettiin käytäntöön toteuttamalla markkinointisuunnitelma.
Toiminnallinen osuus koostui sekä yrityksen kanssa käydyistä tapaamisista että suunnitelman käytännön toteutuksesta. Tapaamisissa käytiin keskustellen läpi yrityksen tavoitteet markkinoinnille ja suunniteltiin sen toteutus. Markkinoinnin muodoksi valikoitui sissimarkkinointi, jolla voitiin tavoittaa rajattu kohderyhmä edullisin kustannuksin. Suunnitelman käytännön toteutukseen kuului flyerin, bannerin ja tienvarsikyltin suunnittelu ja niiden teettäminen sekä videon suunnittelu ja kuvaaminen. Flyerit jaettiin lähialueen parkkihalleihin sekä kadunvarsiin pysäköityihin autoihin, mainoskyltit kiinnitettiin pesulan läheisyyteen ja bannerit lähiympäristöön. Yritys oli jo aiemmin mainostanut palveluitaan sosiaalisen median kanavilla, ja tätä vahvistettiin lisäämällä yrityksen näkyvyyttä sen TikTok-kanavalla.
Yhteenvetona voimme todeta, että kokeilu oli onnistunut, sillä UpWash Oy sai alueella lisää näkyvyyttä, mikä oli yksi tavoitteistamme. Tuloksia hieman horjutti yrityksen toiminnan muutos franchising-toimintaan, joka vei todella paljon aikaa sekä huomiota, mikä oli pois asiakaspalvelusta. Kaiken kaikkiaan kohdeyritys UpWash Oy oli tyytyväinen tekemäämme yhteistyöhön ja kommunikointi oli saumatonta.