Systeemisen työotteen kehittäminen Käenpesän vastaanottoyksikköön
Ruusunen, Jerita (2024)
Ruusunen, Jerita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069365
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö käsittelee systeemisen työotteen kehittämistä Käenpesän vastaanottoyksikköön. Käenpesän vastaanottoyksikkö on sijaishuoltoa tuottava seitsemän paikkainen yksikkö Luvialla. Työotteen kehittämisen myötä tavoitteena oli pystyä vastaamaan asiakkaiden ja heidän perheidensä tarpeisiin entistä paremmin sekä vaikuttaa myönteisesti henkilökunnan työssä jaksamiseen ja viihtymiseen.
Tämän kehittämistyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Kehittämistyön eteneminen tapahtui toimintatutkimuksen syklien mukaan, jolloin edellinen sykli kehittää aina seuraavaa. Kehittämistyö aloitettiin tutkimalla vastaanottoyksikön nykytila henkilöstölle toimitettavalla sähköisellä kyselyllä. Kysely luotiin systeemisen työotteen seitsemän s:n avulla, jolloin nykytilaa analysoitiin näiden avulla. Kyselyn vastauksien perusteella kehittämismenetelmiksi valikoitui luennointi, kirjalliset harjoitukset sekä työpaja työskentely. Luennoinnin tavoitteena oli teoriatiedon laajentaminen, jonka jälkeen kirjalliset harjoitukset toimivat teoriatiedon yhdistäjänä käytännön työhön. Työpajat keskittyivät käytännön työn kehittämiseen. Työpajojen avulla henkilöstö saatiin osallistettua mukaan kehittämistyöhön.
Kehittämistyön tuloksena syntyi systeeminen työryhmä, joka kokoontui kerran viikossa kahden kuukauden pilotointi jakson ajan. Työryhmän koettiin palvelevan niin asiakkaita kuin henkilöstöäkin ja työryhmään osallistuminen koettiin innostavana. Pilotoinnin jälkeen kehittämistyön vaikutuksia mitattiin sähköisellä kyselyllä. Mittauksen tulokset olivat myönteiset ja kaikkien aihe alueiden tulokset olivat kehittyneet myönteiseen suuntaan. Kehittämistyön vaikutuksien mittauksessa työssä jaksaminen oli lisääntynyt sekä yksikön ilmapiiri oli kehittynyt sallivampaan suuntaan.
Tämän kehittämistyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Kehittämistyön eteneminen tapahtui toimintatutkimuksen syklien mukaan, jolloin edellinen sykli kehittää aina seuraavaa. Kehittämistyö aloitettiin tutkimalla vastaanottoyksikön nykytila henkilöstölle toimitettavalla sähköisellä kyselyllä. Kysely luotiin systeemisen työotteen seitsemän s:n avulla, jolloin nykytilaa analysoitiin näiden avulla. Kyselyn vastauksien perusteella kehittämismenetelmiksi valikoitui luennointi, kirjalliset harjoitukset sekä työpaja työskentely. Luennoinnin tavoitteena oli teoriatiedon laajentaminen, jonka jälkeen kirjalliset harjoitukset toimivat teoriatiedon yhdistäjänä käytännön työhön. Työpajat keskittyivät käytännön työn kehittämiseen. Työpajojen avulla henkilöstö saatiin osallistettua mukaan kehittämistyöhön.
Kehittämistyön tuloksena syntyi systeeminen työryhmä, joka kokoontui kerran viikossa kahden kuukauden pilotointi jakson ajan. Työryhmän koettiin palvelevan niin asiakkaita kuin henkilöstöäkin ja työryhmään osallistuminen koettiin innostavana. Pilotoinnin jälkeen kehittämistyön vaikutuksia mitattiin sähköisellä kyselyllä. Mittauksen tulokset olivat myönteiset ja kaikkien aihe alueiden tulokset olivat kehittyneet myönteiseen suuntaan. Kehittämistyön vaikutuksien mittauksessa työssä jaksaminen oli lisääntynyt sekä yksikön ilmapiiri oli kehittynyt sallivampaan suuntaan.