Laatujohtaminen tuotannon esihenkilötyössä kumiteollisuuden yrityksessä
Karjalainen, Vilhelmiina (2024)
Karjalainen, Vilhelmiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069367
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kumiteollisuudessa toimivalle yritykselle, jonka toiminta-alueeseen kuuluu erilaiset teollisuuden kumi-, silikoni-, muovi ja vaahtomuovituotteet. Työn aiheeksi valikoitui laatujohtaminen tuotannon esihenkilötyössä ja tavoitteena oli laadunhallinnan ja laatujohtamisen kehitys tuotannon päivittäisessä tekemisessä. Opinnäytetyön aihe tuli tuotannon tason tarpeesta selkiyttää laadullista päätöksentekoa ja laatujohtamista. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja alamenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostettiin kirjallisuudesta sekä erilaisista dokumenteista. Teoriassa käsiteltiin laatua, laatujohtamista sekä toimeksiantajalla käytössä olevaa ISO 9001:2015- laatustandardia. Tutkimusta ja kehitystyötä varten selvitettiin toimeksiantajan laatupolitiikkaa, laatustandardin toteutusta sekä haastateltiin tuotannossa toimivia työntekijöitä, joiden vastuulla on valmiiden tuotteiden tarkastus ennen lähettämistä asiakkaalle. Haastatteluissa haluttiin etenkin selvittää nykytilaa ja näkemyksiä laadusta, laadunhallinnasta sekä laatujohtamisesta ja kysymykset jaettiin omiin osa-alueisiin, jotka käsittelivät ihmisiä, järjestelmiä sekä työtekniikoita.
Tutkimustuloksista nousi yhtenäisesti esiin tärkeimpinä kehityskohteina tehokas päätöksenteko, koulutus ja perehdytys sekä laatuvaatimusten ymmärrys. Toimeksiantajayrityksessä on myös tunnistettu jatkuvaksi haasteeksi yrityksen laatupolitiikan saaminen osaksi jokapäiväistä käytännön tekemistä sekä laatujohtamisen tarve, sillä laatupolitiikan toteutuminen vaatii koko organisaation yhteistä sitoutumista.
Toimintatutkimuksen menetelmää mukaillen opinnäytetyössä pyrittiin myös saamaan aikaan muutosta ja parannusta toimintamalleihin sekä päätöksentekoon. Tutkimustuloksien pohjalta syntyi laatupoikkeavien tuotteiden prosessikuvaus, jonka tarkoitus oli selkiyttää päätöksenteon prosessia sekä tuotannon työntekijöille että työnjohdolle ja osoittaa laadullisen päätöksenteon vastuuhenkilöt. Lisäksi opinnäytetyön aikana rakennettiin yhdelle työpisteelle laaduntarkistusseinä, johon tuotiin esille erilaisia laatupoikkeamia ja niiden järjestelmässä käytettävät hylkysyyt.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostettiin kirjallisuudesta sekä erilaisista dokumenteista. Teoriassa käsiteltiin laatua, laatujohtamista sekä toimeksiantajalla käytössä olevaa ISO 9001:2015- laatustandardia. Tutkimusta ja kehitystyötä varten selvitettiin toimeksiantajan laatupolitiikkaa, laatustandardin toteutusta sekä haastateltiin tuotannossa toimivia työntekijöitä, joiden vastuulla on valmiiden tuotteiden tarkastus ennen lähettämistä asiakkaalle. Haastatteluissa haluttiin etenkin selvittää nykytilaa ja näkemyksiä laadusta, laadunhallinnasta sekä laatujohtamisesta ja kysymykset jaettiin omiin osa-alueisiin, jotka käsittelivät ihmisiä, järjestelmiä sekä työtekniikoita.
Tutkimustuloksista nousi yhtenäisesti esiin tärkeimpinä kehityskohteina tehokas päätöksenteko, koulutus ja perehdytys sekä laatuvaatimusten ymmärrys. Toimeksiantajayrityksessä on myös tunnistettu jatkuvaksi haasteeksi yrityksen laatupolitiikan saaminen osaksi jokapäiväistä käytännön tekemistä sekä laatujohtamisen tarve, sillä laatupolitiikan toteutuminen vaatii koko organisaation yhteistä sitoutumista.
Toimintatutkimuksen menetelmää mukaillen opinnäytetyössä pyrittiin myös saamaan aikaan muutosta ja parannusta toimintamalleihin sekä päätöksentekoon. Tutkimustuloksien pohjalta syntyi laatupoikkeavien tuotteiden prosessikuvaus, jonka tarkoitus oli selkiyttää päätöksenteon prosessia sekä tuotannon työntekijöille että työnjohdolle ja osoittaa laadullisen päätöksenteon vastuuhenkilöt. Lisäksi opinnäytetyön aikana rakennettiin yhdelle työpisteelle laaduntarkistusseinä, johon tuotiin esille erilaisia laatupoikkeamia ja niiden järjestelmässä käytettävät hylkysyyt.