Aloittelevan yrityksen pikaopas markkinointiin pienellä budjetilla
Rakkola, Maria (2024)
Rakkola, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069385
Tiivistelmä
Aloittelevilla yrittäjillä on suuri määrä selviteltäviä ja haltuun otettavia asioita heti yritystoimintansa aluksi. Ennen yritystoiminnan käyntiinlähtöä eri asioiden selvittämisen ja opittavien asioiden määrä voi tuntua suurelta ja haastavalta. Tästä syystä tämän opinnäytetyön produktina on luotu opas matalan budjetin mainontaan ja markkinointiin. Kohderyhmänä ovat pienet toimintaansa aloittelevat yritykset.
Toimintaansa käynnistelevillä yrityksillä ei välttämättä ole ennestään valmista asiakaskuntaa ja yrittäjien ei mahdollisesti ole tarvinnut aiemmin perehtyä mainontaan ja markkinointiin. Opinnäytetyössä on keskitytty pääasiassa sosiaaliseen mediaan, verkkokauppaan ja hakukoneoptimoin-tiin mainonnan alustoina. Sen sijaan suuremman budjetin mainontakeinot, kuten esimerkiksi televisiossa mainostaminen, on jätetty opinnäytetyöstä pois, koska vaativat enemmän taloudellista panostusta.
Opinnäytetyössä on pääpiirteittäin käsitelty, miten kilpailijavertailu ja riskien kartoittaminen tehdään sekä miten yritykset voivat hahmotella tapoja erottua kilpailijoistaan. Raportissa on myös käyty läpi, miten yritys voi hahmotella omia kohdeasiakkaitaan niin, että mainonta ja markkinointi saataisiin kohdennettua oikeisiin kanaviin. Kohdeasiakkaiden ollessa tiedossa on yrittäjän helpompi pohtia, millainen mainonta omia kohdeasiakkaita voisi puhutella ja mistä tämän oman asiakaskuntansa voisi mahdollisesti tavoittaa parhaiten. Tärkeänä osa-alueena on käsitelty myös mainonnan vaikutusten seuraaminen sekä miten jo tehdystä voidaan oppia ja jatkokehittää oman yrityksen markkinoinnin toimintaa.
Kirjoittaja on ottanut huomioon sen, että aloittelevalla yrittäjällä ei välttämättä heti alussa ole tarkkaa tietoa omasta asiakaskunnastaan ja siitä, mitkä voisivat olla parhaat mahdolliset mainontakanavat yrityksen tuotteille tai palveluille. Tästä syystä opinnäytetyössä on esitetty ohjeita miten yrittäjä voi lähteä liikkeelle markkinoinnin osalta ja miten jatkokehityksessä mainontaansa voi kohdentaa oikeaan suuntaan palaamalla kyseisien asioiden pariin.
Produktina luotu opas löytyy opinnäytetyön liitteistä. Oppaan on tarkoitus olla mahdollisimman nopeasti ja helposti luettava ja sen on tarkoitus tarjota aloittelevalle yrittäjälle kevyt ja helppo lähtöpiste mainonnan ja markkinoinnin käynnistämiseen. Mainontaan ja markkinointiin löytyy paljon syväluotaavia oppaita. Tämän oppaan ei ole tarkoitus olla syväluotaava opas valittuihin aihealueisiin, vaan antaa lähtöpiste, jotta yrityksen tuotteet tai palvelut eivät jää digitaalisissa ympäristöissä täysin näkymättömiksi.
Produkti-osiossa on käyty tarkemmin läpi itse oppaan toteutusta ja sen luomisen eri vaiheita. Pohdinta-osiossa on reflektoitu tarkemmin kirjoittajan ajatuksia oppaan ja opinnäytetyön luomisesta, kirjoittamisesta ja haasteista opinnäytetyötä ja opasta tehdessä. Tässä osiossa on myös mietitty parannusehdotuksia oppaan osalta, sekä sitä, saako yrittäjä tarvittavan avun markkinoinnin aloittamiseen oppaan avulla.
Toimintaansa käynnistelevillä yrityksillä ei välttämättä ole ennestään valmista asiakaskuntaa ja yrittäjien ei mahdollisesti ole tarvinnut aiemmin perehtyä mainontaan ja markkinointiin. Opinnäytetyössä on keskitytty pääasiassa sosiaaliseen mediaan, verkkokauppaan ja hakukoneoptimoin-tiin mainonnan alustoina. Sen sijaan suuremman budjetin mainontakeinot, kuten esimerkiksi televisiossa mainostaminen, on jätetty opinnäytetyöstä pois, koska vaativat enemmän taloudellista panostusta.
Opinnäytetyössä on pääpiirteittäin käsitelty, miten kilpailijavertailu ja riskien kartoittaminen tehdään sekä miten yritykset voivat hahmotella tapoja erottua kilpailijoistaan. Raportissa on myös käyty läpi, miten yritys voi hahmotella omia kohdeasiakkaitaan niin, että mainonta ja markkinointi saataisiin kohdennettua oikeisiin kanaviin. Kohdeasiakkaiden ollessa tiedossa on yrittäjän helpompi pohtia, millainen mainonta omia kohdeasiakkaita voisi puhutella ja mistä tämän oman asiakaskuntansa voisi mahdollisesti tavoittaa parhaiten. Tärkeänä osa-alueena on käsitelty myös mainonnan vaikutusten seuraaminen sekä miten jo tehdystä voidaan oppia ja jatkokehittää oman yrityksen markkinoinnin toimintaa.
Kirjoittaja on ottanut huomioon sen, että aloittelevalla yrittäjällä ei välttämättä heti alussa ole tarkkaa tietoa omasta asiakaskunnastaan ja siitä, mitkä voisivat olla parhaat mahdolliset mainontakanavat yrityksen tuotteille tai palveluille. Tästä syystä opinnäytetyössä on esitetty ohjeita miten yrittäjä voi lähteä liikkeelle markkinoinnin osalta ja miten jatkokehityksessä mainontaansa voi kohdentaa oikeaan suuntaan palaamalla kyseisien asioiden pariin.
Produktina luotu opas löytyy opinnäytetyön liitteistä. Oppaan on tarkoitus olla mahdollisimman nopeasti ja helposti luettava ja sen on tarkoitus tarjota aloittelevalle yrittäjälle kevyt ja helppo lähtöpiste mainonnan ja markkinoinnin käynnistämiseen. Mainontaan ja markkinointiin löytyy paljon syväluotaavia oppaita. Tämän oppaan ei ole tarkoitus olla syväluotaava opas valittuihin aihealueisiin, vaan antaa lähtöpiste, jotta yrityksen tuotteet tai palvelut eivät jää digitaalisissa ympäristöissä täysin näkymättömiksi.
Produkti-osiossa on käyty tarkemmin läpi itse oppaan toteutusta ja sen luomisen eri vaiheita. Pohdinta-osiossa on reflektoitu tarkemmin kirjoittajan ajatuksia oppaan ja opinnäytetyön luomisesta, kirjoittamisesta ja haasteista opinnäytetyötä ja opasta tehdessä. Tässä osiossa on myös mietitty parannusehdotuksia oppaan osalta, sekä sitä, saako yrittäjä tarvittavan avun markkinoinnin aloittamiseen oppaan avulla.