Asiakasrajapintatyöskentely ja käyttäjäkokemus digitaalisessa palveluympäristössä
Lauhia, Saaga (2024)
Lauhia, Saaga
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069396
Tiivistelmä
Tämän portfolio-opinnäytetyön aiheena ovat asiakasrajapintatyöskentely ja käyttäjäkokemus, sekä tekijän omat kokemukset ja työtehtävät näiden aiheiden parissa. Opinnäytetyön aihe valittiin tekijän oman kiinnostuksen sekä tämänhetkisten työtehtävien pohjalta.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli syventää ymmärrystä asiakasrajapintatyöhön ja käyttäjäkokemukseen liittyen. Samalla tavoitteena oli tutkia erityisesti asiakasrajapintatyöskentelyn vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan. Opinnäytetyössä otetaan myös selvää siitä, miten tärkeässä roolissa asiakaspalvelu oikeasti on.
Asiakasrajapintatyöskentelyssä keskeiset osa-alueet tässä opinnäytetyössä ovat asiakaslähtöisyys sekä asiakastyytyväisyys. Työssä perehdytään myös digitaaliseen asiakaspalveluun sekä siihen, millainen vaikutus asiakasrajapintatyöskentelyllä on yrityksen liiketoiminnalle.
Käyttäjäkokemuksen parissa tutkitaan syvemmin käyttäjäkokemuksen merkitystä, käytettävyyttä sekä käyttäjälähtöistä suunnittelua. Näitä teemoja tutkitaan erityisesti digitaaliseen palveluun liittyen. Aiheet nitoutuvat vahvasti toisiinsa ja ovat oleellinen osa digitaalisia palveluita.
Omien tuotoksien esittelyssä perehdytään tekijän työtehtäviin asiakasrajapintatyöskentelyn sekä käyttäjäkokemuksen parissa. Tässä osiossa pohditaan myös työtehtävien vaikutusta yrityksen liiketoiminnan kannalta sekä kehitysideoita. Omien tuotosten yhteydessä mainituilla asiakkailla tarkoitetaan yksityishenkilöitä, jotka ovat palvelun käyttäjiä. Työtehtävät keskittyvät siis B2C eli business to consumers toimintaan.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli syventää ymmärrystä asiakasrajapintatyöhön ja käyttäjäkokemukseen liittyen. Samalla tavoitteena oli tutkia erityisesti asiakasrajapintatyöskentelyn vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan. Opinnäytetyössä otetaan myös selvää siitä, miten tärkeässä roolissa asiakaspalvelu oikeasti on.
Asiakasrajapintatyöskentelyssä keskeiset osa-alueet tässä opinnäytetyössä ovat asiakaslähtöisyys sekä asiakastyytyväisyys. Työssä perehdytään myös digitaaliseen asiakaspalveluun sekä siihen, millainen vaikutus asiakasrajapintatyöskentelyllä on yrityksen liiketoiminnalle.
Käyttäjäkokemuksen parissa tutkitaan syvemmin käyttäjäkokemuksen merkitystä, käytettävyyttä sekä käyttäjälähtöistä suunnittelua. Näitä teemoja tutkitaan erityisesti digitaaliseen palveluun liittyen. Aiheet nitoutuvat vahvasti toisiinsa ja ovat oleellinen osa digitaalisia palveluita.
Omien tuotoksien esittelyssä perehdytään tekijän työtehtäviin asiakasrajapintatyöskentelyn sekä käyttäjäkokemuksen parissa. Tässä osiossa pohditaan myös työtehtävien vaikutusta yrityksen liiketoiminnan kannalta sekä kehitysideoita. Omien tuotosten yhteydessä mainituilla asiakkailla tarkoitetaan yksityishenkilöitä, jotka ovat palvelun käyttäjiä. Työtehtävät keskittyvät siis B2C eli business to consumers toimintaan.