Brändimielikuvaa tukeva podcast-konseptointi Alma Mediassa
Österberg-Tusa, Onerva (2024)
Österberg-Tusa, Onerva
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069594
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pohditaan keinoja, jolla luodaan b2b-podcastkonsepti Alma Median Mediaratkaisut-yksikölle, sekä tuotetaan ja julkaistaan kolme Alma Talk -nimistä podcast-episodia. Jaksot ovat kuunneltavissa muun muassa Spotify:ssä. Podcastit ovat viime vuosina kasvattaneet voimakkaasti suosiotaan, niin myös b2b-markkinointi-viestinnässä. Alma Mediaratkaisut -yksikössä halutaan testata, sopiiko podcast yhdeksi mediamuodoksi jo olemassa olevien lisäksi. Podcast-konseptin tavoite on näin ollen Alma Mediaratkaisut -yksikön bränditunnettuuden lisääminen ja asiakassuhteiden syventäminen suomalaisessa mainoskentässä.
Pääkohderyhmä on markkinointipäättäjät ja markkinointi-investointeihin osallistujat, markkinointisuunnittelijat, luovat, mediatoimistot, isot mainostajat sekä markkinoinnin opiskelijat.
Työn lopputuloksena on syntynyt konsepti, jonka tarkoitus on palvella Alma Mediaratkaisut -yksikköä, mutta toisaalta olla monistettavissa helposti muihin yrityksiin. Tutkimus ei ole toimeksianto, vaan palkkatyöstä erillinen projekti.
Opinnäytetyöntekijä pohtii myös onnistumisen edellytyksiä ja riskitekijöitä, lisäksi ehdotetaan jatkokehitysteemoja.
Opinnäytetyöntekijä on toimintatutkimuksen keinoin selvittänyt, minkälaisella prosessilla luodaan toimeksiantajan toivoma podcast-konsepti sekä havainnoidaan prosessiin kuuluvia ominaisuuksia. Tutkimuksen empiirinen osio koostuu konseptin luomisesta, asiantuntijahaastatteluista sekä itse podcast-sarjan (3 eps.) käsikirjoittamisesta ja tuottamisesta ja sen analyysistä sisältöanalyysin keinoin.
Työ on toteutettu toukokuun 2023 ja huhtikuun 2024 välisenä aikana.
Pääkohderyhmä on markkinointipäättäjät ja markkinointi-investointeihin osallistujat, markkinointisuunnittelijat, luovat, mediatoimistot, isot mainostajat sekä markkinoinnin opiskelijat.
Työn lopputuloksena on syntynyt konsepti, jonka tarkoitus on palvella Alma Mediaratkaisut -yksikköä, mutta toisaalta olla monistettavissa helposti muihin yrityksiin. Tutkimus ei ole toimeksianto, vaan palkkatyöstä erillinen projekti.
Opinnäytetyöntekijä pohtii myös onnistumisen edellytyksiä ja riskitekijöitä, lisäksi ehdotetaan jatkokehitysteemoja.
Opinnäytetyöntekijä on toimintatutkimuksen keinoin selvittänyt, minkälaisella prosessilla luodaan toimeksiantajan toivoma podcast-konsepti sekä havainnoidaan prosessiin kuuluvia ominaisuuksia. Tutkimuksen empiirinen osio koostuu konseptin luomisesta, asiantuntijahaastatteluista sekä itse podcast-sarjan (3 eps.) käsikirjoittamisesta ja tuottamisesta ja sen analyysistä sisältöanalyysin keinoin.
Työ on toteutettu toukokuun 2023 ja huhtikuun 2024 välisenä aikana.