Lisätyn todellisuuden mahdollisuudet ja haasteet oppimisympäristössä Suomessa
Cheung, Fennie (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069625
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä opetusalalla on ollut tarvetta panostaa uusien digitaalisten opetustekniikoiden kehittämiseen ja käyttöönottoon. Etäopetuksen yleistyessä ja digimateriaalien lisääntyessä, tutkija pitää lisättyä todellisuutta opetuksen kannalta potentiaalisena teknologiana opetuksessa. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena on tutkia lisätyn todellisuuden teknologian mahdollisuuksia ja haasteita oppimisympäristössä.
Lisätty todellisuus on kehittynyt huomattavasti 1960-luvusta lähtien ja on vuosien varrella levinnyt monelle alalle. Nykypäivänä lisättyä todellisuutta on helppo käyttää lisätyn todellisuuden laseilla ja älylaitteilla.
Maailmalla lisättyä todellisuutta on hyödynnetty opetuksessa, ja siitä on ollut tutkitusti hyötyä. Suomessa lisättyä todellisuutta on käytetty jonkin verran opetuksessa, mutta sitä ei vielä ole otettu laajasti käyttöön.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa haastateltiin viittä suomalaista opetusalalla toimivaa henkilöä puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä maaliskuussa 2024. Tarkoituksena oli kartoittaa opetusalan näkemyksiä lisätyn todellisuuden käyt-öönoton mahdollisuuksista ja haasteista opetuksessa. Haastattelut litteroitiin ja niiden sisällöt analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa nousi esille lisätyn todellisuuden visuaalisuus ja interaktiivisuus opetuksessa. Lisätty todellisuus on myös todettu helposti lähestyttäväksi sovellusten saatavuuden takia, vaikka markkinoilla ei ole montaa opetuskäyttöön kohdennettua sovellusta. Teknologian integroiminen digitaaliseen oppimisympäristöön helpottaisi myös käyttöönottoa.
Suurimmaksi haasteeksi lisätyn todellisuuden käyttöönotossa nousi esille kustannukset, sillä harvalla oppilaitoksella on varaa hankkia itsenäinen sovellus tai tarvittavat laitteet. Omien sisältöjen luominen jäisi opetushenkilön vastuulle, mutta tämä vaatii opetushenkilöltä aikaa teknologian opetteluun.
Lisätty todellisuus on opetuksen kannalta lupaava teknologia, mutta sen käyttöönotto opetusalalla vaatii valmiiden lisätyn todellisuuden sisältöjen lisäämistä oppimateriaaleihin, jotta käyttöönotto helpottuu. Teknologian tietoisuuden lisääminen ja sovellusten esittely auttaisivat opetushenkilöitä hahmottamaan, miten he voisivat parhaiten hyödyntää lisättyä todellisuutta opetuksessa.
Lisätty todellisuus on kehittynyt huomattavasti 1960-luvusta lähtien ja on vuosien varrella levinnyt monelle alalle. Nykypäivänä lisättyä todellisuutta on helppo käyttää lisätyn todellisuuden laseilla ja älylaitteilla.
Maailmalla lisättyä todellisuutta on hyödynnetty opetuksessa, ja siitä on ollut tutkitusti hyötyä. Suomessa lisättyä todellisuutta on käytetty jonkin verran opetuksessa, mutta sitä ei vielä ole otettu laajasti käyttöön.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa haastateltiin viittä suomalaista opetusalalla toimivaa henkilöä puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä maaliskuussa 2024. Tarkoituksena oli kartoittaa opetusalan näkemyksiä lisätyn todellisuuden käyt-öönoton mahdollisuuksista ja haasteista opetuksessa. Haastattelut litteroitiin ja niiden sisällöt analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa nousi esille lisätyn todellisuuden visuaalisuus ja interaktiivisuus opetuksessa. Lisätty todellisuus on myös todettu helposti lähestyttäväksi sovellusten saatavuuden takia, vaikka markkinoilla ei ole montaa opetuskäyttöön kohdennettua sovellusta. Teknologian integroiminen digitaaliseen oppimisympäristöön helpottaisi myös käyttöönottoa.
Suurimmaksi haasteeksi lisätyn todellisuuden käyttöönotossa nousi esille kustannukset, sillä harvalla oppilaitoksella on varaa hankkia itsenäinen sovellus tai tarvittavat laitteet. Omien sisältöjen luominen jäisi opetushenkilön vastuulle, mutta tämä vaatii opetushenkilöltä aikaa teknologian opetteluun.
Lisätty todellisuus on opetuksen kannalta lupaava teknologia, mutta sen käyttöönotto opetusalalla vaatii valmiiden lisätyn todellisuuden sisältöjen lisäämistä oppimateriaaleihin, jotta käyttöönotto helpottuu. Teknologian tietoisuuden lisääminen ja sovellusten esittely auttaisivat opetushenkilöitä hahmottamaan, miten he voisivat parhaiten hyödyntää lisättyä todellisuutta opetuksessa.