Oppilaiden kokemukset kouluhyvinvoinnista tilapäiskoulussa
Puurtinen, Iita (2024)
Puurtinen, Iita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069500
Tiivistelmä
Ympäri Suomen on havahduttu koulurakennusten sisäilmaongelmiin ja niiden aiheuttamiin terveyshaittoihin. Huono sisäilma altistaa oppilaat sekä henkilö-kunnan haitallisille mikrobeille. Tämän seurauksena oppilaat joutuvat opiskelemaan tilapäiskouluissa, joita voi olla muut koulut, parakki- ja konttirakennukset tai tyhjinä olevat rakennukset, kuten juhlatilat.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään Itä-Uudenmaalla toimivan ala-asteen siirtymistä tilapäiskouluihin ja oppilaiden paluuta takaisin remontoituun kouluun. Kohderyhmänä ovat 6.-luokkalaiset oppilaat, jotka vaihtoivat koko alakoulun aikana koulua seitsemän kertaa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esiin oppilaiden omia kokemuksia, joiden perusteella voidaan saada tietoa ja ymmärrystä tilapäiskoulujen suunnitteluun ja sujuvoittamiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin aineistolähtöistä analyysimenetelmää, jonka avulla pystyttiin syventymään oppilaiden omiin kokemuksiin tilapäiskoulun eri vaiheissa. Oppilaat haastateltiin yksitellen ja jokainen sai luottamuksellisesti kertoa havainnoistaan, kokemuksistaan ja ideoistaan koulumaailman arjesta, niin tilapäiskoulussa, kuin remontoidussa omassa koulussa. Haastatteluiden jälkeen haastattelut litteroitiin ja aineistolähtöisen analyysin avulla saatiin tulokset esille.
Tuloksista ilmeni, että haastateltavat suhtautuivat tilapäiskoulussa opiskeluun myönteisesti, mutta yksikään ei haluisi enää kokea tilapäiskoulua yläkoulussa. Jatkuva muuttaminen puolen vuoden tai vuoden välein koettiin raskaana ja oppilaat toivoivat, että monen koulun sijaan olisi ollut yksi koulu. Oppilaiden kiinnittymistä omaan ympäristöön vaikeutti jatkuva muutos ja epäsopivat oppimisympäristöt. Oppilaiden oma kouluympäristö oli luonnon läheisempi, kuin tilapäiskoulujen pihat, joten oppilaat kokivat haikeutta omaan kouluaan kohtaan.
Haastatteluiden myötä oli havaittavissa, että haastateltavien oli vaikea löytää omaa tilaa ja ympäristöä jatkuvan muutostilanteen takia, mikä vaikutti osan koulunkäynnin sujuvuuteen.
Tässä opinnäytetyössä perehdytään Itä-Uudenmaalla toimivan ala-asteen siirtymistä tilapäiskouluihin ja oppilaiden paluuta takaisin remontoituun kouluun. Kohderyhmänä ovat 6.-luokkalaiset oppilaat, jotka vaihtoivat koko alakoulun aikana koulua seitsemän kertaa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esiin oppilaiden omia kokemuksia, joiden perusteella voidaan saada tietoa ja ymmärrystä tilapäiskoulujen suunnitteluun ja sujuvoittamiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin aineistolähtöistä analyysimenetelmää, jonka avulla pystyttiin syventymään oppilaiden omiin kokemuksiin tilapäiskoulun eri vaiheissa. Oppilaat haastateltiin yksitellen ja jokainen sai luottamuksellisesti kertoa havainnoistaan, kokemuksistaan ja ideoistaan koulumaailman arjesta, niin tilapäiskoulussa, kuin remontoidussa omassa koulussa. Haastatteluiden jälkeen haastattelut litteroitiin ja aineistolähtöisen analyysin avulla saatiin tulokset esille.
Tuloksista ilmeni, että haastateltavat suhtautuivat tilapäiskoulussa opiskeluun myönteisesti, mutta yksikään ei haluisi enää kokea tilapäiskoulua yläkoulussa. Jatkuva muuttaminen puolen vuoden tai vuoden välein koettiin raskaana ja oppilaat toivoivat, että monen koulun sijaan olisi ollut yksi koulu. Oppilaiden kiinnittymistä omaan ympäristöön vaikeutti jatkuva muutos ja epäsopivat oppimisympäristöt. Oppilaiden oma kouluympäristö oli luonnon läheisempi, kuin tilapäiskoulujen pihat, joten oppilaat kokivat haikeutta omaan kouluaan kohtaan.
Haastatteluiden myötä oli havaittavissa, että haastateltavien oli vaikea löytää omaa tilaa ja ympäristöä jatkuvan muutostilanteen takia, mikä vaikutti osan koulunkäynnin sujuvuuteen.