Startup-yrityksen menestymiseen johtavat kasvumenetelmät
Herlevi, Onni (2024)
Herlevi, Onni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069630
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia niitä keinoja, joita käyttäen startup yritykset johtavat tuotekehitystään, sekä yleisesti kasvattavat yritystoimintaansa sen aikaisissa vaiheissa. Tarkoituksena on löytää jokin yleinen ohjenuora, jota uuden startupin perustava voi alkaa noudattamaan, maksimoiden sen mahdollisuudet kasvavaan ja menestyvään yritystoimintaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus on koottu useasta kirjalähteestä, joiden kirjoittajat ovat kokeneita startup-yrittäjiä, sekä Suomesta, että ulkomailta. Tietoperusta tutkii startupien perinteisempiä toimintamalleja, joiden avulla yrityksien alkuvaiheen toimintaa voidaan johtaa, sekä Lean Startupia, joka on nykyaikainen menetelmä innovatiivisten yritysten kasvattamiseen.
Työn empiirinen osuus koostuu valittujen tutkimusmenetelmien esittelystä, tutkimustulosten analysoinnista ja tulosten yhteenvedosta. Tutkimuksessa haastateltiin startup-yrittäjiä, jotka ovat vastanneet yrityksensä rakentamisesta ja strategisista tuotekehitykseen liittyvistä päätöksistä. Työn viimeinen kappale koostuu tutkimuksen tulosten johtopäätöksistä, sekä tavoitteiden saavuttamisen arvioinnista. Viimeisessä kappaleessa pohditaan myös tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä, sekä tutkijan oman oppimisen arviointia.
Opinnäytetyön teoriaosuus on koottu useasta kirjalähteestä, joiden kirjoittajat ovat kokeneita startup-yrittäjiä, sekä Suomesta, että ulkomailta. Tietoperusta tutkii startupien perinteisempiä toimintamalleja, joiden avulla yrityksien alkuvaiheen toimintaa voidaan johtaa, sekä Lean Startupia, joka on nykyaikainen menetelmä innovatiivisten yritysten kasvattamiseen.
Työn empiirinen osuus koostuu valittujen tutkimusmenetelmien esittelystä, tutkimustulosten analysoinnista ja tulosten yhteenvedosta. Tutkimuksessa haastateltiin startup-yrittäjiä, jotka ovat vastanneet yrityksensä rakentamisesta ja strategisista tuotekehitykseen liittyvistä päätöksistä. Työn viimeinen kappale koostuu tutkimuksen tulosten johtopäätöksistä, sekä tavoitteiden saavuttamisen arvioinnista. Viimeisessä kappaleessa pohditaan myös tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä, sekä tutkijan oman oppimisen arviointia.