Kestävä kehitys lastensuojelun laitoshoidossa
Ivalo, Alina; Havanka, Hilda (2024)
Ivalo, Alina
Havanka, Hilda
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069635
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kestävän kehityksen osa-alueiden toteutumista lastensuojelun laitoshoidossa sekä henkilöstön kokemuksia kestävyydestä työn osana. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa lisää tietoa siitä, miten kestävä kehitys näkyy ja miten se koetaan lastensuojelun laitoshoidossa. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta kestävästä kehityksestä ja lastensuojelun laitoshoidossa tapahtuvista kestävistä toimista. Kestävä kehitys valittiin tutkimuksen aiheeksi sen ajankohtaisuuden vuoksi, kun kestävyys on vahvasti esillä oleva aihe myös sosiaalipalveluissa. Tutkimus sai alkunsa työpaikalla nähdystä mahdollisuudesta ja tarpeesta saavuttaa aiheesta tietoa.
Opinnäytetyön teoriassa tarkastellaan aiheina kestävää kehitystä sen eri osa-alueilla ja näiden osa-alueiden osuutta lastensuojelussa. Teoriassa käsitellään kestävää kehitystä myös globaalista näkökulmasta sekä maapallon kantokyvyn kannalta. Tutkimus toteutettiin yhteistyötaho Familar Oy:n kanssa. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistokeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluilla haastateltiin yhdeksää Familar Oy:n lastensuojelun laitoshoidossa työskentelevää ammattilaista. Aineisto analysoitiin litteroitujen haastatteluiden avulla, teoriaohjaavalla sisällönanalyysi menetelmällä.
Tutkimuksessa selvisi, että kestävän kehityksen toimet koetaan henkilöstön puolesta myönteisenä aiheena, johon henkilöstö toivoisi tietoisuuden lisäämistä keskusteluiden ja koulutuksien kautta. Kestävän kehityksen osa-alueiden mukaisia toimia toteutetaan henkilöstön toimesta sekä tiedostaen että tiedostamatta. Yksittäisen työntekijän toteuttamissa kestävän kehityksen toimissa vaikuttaa jonkin verran hänen roolinsa organisaatiossa ja johto- ja esihenkilötyössä toimet keskittyvät vahvemmin suunnitelmien ja ohjeistusten rakentamiseen. Puolestaan muu henkilöstö toteuttaa kestävän kehityksen toimia vahvasti arjen valintojen kautta sekä ohjaamalla kestävyydestä nuoria ja heille tietoa siirtämällä. Kestävä kehitys mielletään henkilöstön mukaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaksi aiheeksi ja sen vaikutukset ovat nähtävissä niin palvelujärjestelmässä kuin yhteiskunnan tulevaisuudessakin.
Opinnäytetyön teoriassa tarkastellaan aiheina kestävää kehitystä sen eri osa-alueilla ja näiden osa-alueiden osuutta lastensuojelussa. Teoriassa käsitellään kestävää kehitystä myös globaalista näkökulmasta sekä maapallon kantokyvyn kannalta. Tutkimus toteutettiin yhteistyötaho Familar Oy:n kanssa. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistokeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluilla haastateltiin yhdeksää Familar Oy:n lastensuojelun laitoshoidossa työskentelevää ammattilaista. Aineisto analysoitiin litteroitujen haastatteluiden avulla, teoriaohjaavalla sisällönanalyysi menetelmällä.
Tutkimuksessa selvisi, että kestävän kehityksen toimet koetaan henkilöstön puolesta myönteisenä aiheena, johon henkilöstö toivoisi tietoisuuden lisäämistä keskusteluiden ja koulutuksien kautta. Kestävän kehityksen osa-alueiden mukaisia toimia toteutetaan henkilöstön toimesta sekä tiedostaen että tiedostamatta. Yksittäisen työntekijän toteuttamissa kestävän kehityksen toimissa vaikuttaa jonkin verran hänen roolinsa organisaatiossa ja johto- ja esihenkilötyössä toimet keskittyvät vahvemmin suunnitelmien ja ohjeistusten rakentamiseen. Puolestaan muu henkilöstö toteuttaa kestävän kehityksen toimia vahvasti arjen valintojen kautta sekä ohjaamalla kestävyydestä nuoria ja heille tietoa siirtämällä. Kestävä kehitys mielletään henkilöstön mukaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaksi aiheeksi ja sen vaikutukset ovat nähtävissä niin palvelujärjestelmässä kuin yhteiskunnan tulevaisuudessakin.