Tuotanto- ja asiakastukipalveluiden digitaalisten palveluiden kehittäminen
Ojala, Timo (2024)
Ojala, Timo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustana on valtakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiostrategia, jonka tavoitteena on edistää sähköisiä palveluita ja digitalisaatiota hyvinvointialueilla. Strategian tavoitteena on laadukkaat ja saavutettavat sähköiset palvelut kansalaisille sekä toimialan henkilöstölle.
Hyvinvointialueen perustamisen myötä 1.1.2023 Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen henkilöstömäärä kasvoi lähes kolminkertaiseksi, asettaen haasteita organisaation tietohallintopalveluille laadukkaan tuotanto- ja asiakastukipalvelutuotannon tuottamiselle. Haasteet toivat esiin ICT-asiakastukipalveluiden digitalisaation kehittämisen tarpeen tukihenkilöille kohdistuvan tukipyyntömäärän vähentämiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan, datan- ja data-analytiikan vaatimuksia, mahdollisuuksia ja hyötyjä julkisen sektorin palveluiden kehittämisessä. Tutkimusosiossa analysoitiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen tuotanto- ja asiakastukipalvelutiimin palvelukokonaisuuksien nykytilan ja tavoitetilan välisiä puutteita sekä mahdollisuuksia kuiluanalyysin avulla. Kuiluanalyysista saaduista tuloksista määriteltiin RICE-analyysin avulla digitalisaation kehittämisen prioriteetit. Rice-analyysin tuloksia hyödynnettiin tietohallinnossa käynnistetyssä tuotanto- ja asiakastukipalveluiden digitalisaation kehittämisen projektissa. Tutkimuksessa myös analysoitiin tietohallintopalveluiden kyvykkyyttä ja teknologisia mahdollisuuksia palvelutuotannon digitalisaation kehittämiseen.
Tutkimustyön tuloksena saatiin esiin tuotanto- ja asiakastukipalveluiden palvelukokonaisuuksien nyky- ja tavoitetilan välisiä puutteita ja mahdollisuuksia sekä lopputuotoksena palvelukokonaisuuksien kehittämisen prioriteetit, joita tullaan hyödyntämään hyvinvointialueen tietohallintopalveluissa aloitetussa tuotanto- ja asiakastukipalveluiden digitaalisten palveluiden kehittämisprojektissa.
Hyvinvointialueen perustamisen myötä 1.1.2023 Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen henkilöstömäärä kasvoi lähes kolminkertaiseksi, asettaen haasteita organisaation tietohallintopalveluille laadukkaan tuotanto- ja asiakastukipalvelutuotannon tuottamiselle. Haasteet toivat esiin ICT-asiakastukipalveluiden digitalisaation kehittämisen tarpeen tukihenkilöille kohdistuvan tukipyyntömäärän vähentämiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan, datan- ja data-analytiikan vaatimuksia, mahdollisuuksia ja hyötyjä julkisen sektorin palveluiden kehittämisessä. Tutkimusosiossa analysoitiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen tuotanto- ja asiakastukipalvelutiimin palvelukokonaisuuksien nykytilan ja tavoitetilan välisiä puutteita sekä mahdollisuuksia kuiluanalyysin avulla. Kuiluanalyysista saaduista tuloksista määriteltiin RICE-analyysin avulla digitalisaation kehittämisen prioriteetit. Rice-analyysin tuloksia hyödynnettiin tietohallinnossa käynnistetyssä tuotanto- ja asiakastukipalveluiden digitalisaation kehittämisen projektissa. Tutkimuksessa myös analysoitiin tietohallintopalveluiden kyvykkyyttä ja teknologisia mahdollisuuksia palvelutuotannon digitalisaation kehittämiseen.
Tutkimustyön tuloksena saatiin esiin tuotanto- ja asiakastukipalveluiden palvelukokonaisuuksien nyky- ja tavoitetilan välisiä puutteita ja mahdollisuuksia sekä lopputuotoksena palvelukokonaisuuksien kehittämisen prioriteetit, joita tullaan hyödyntämään hyvinvointialueen tietohallintopalveluissa aloitetussa tuotanto- ja asiakastukipalveluiden digitaalisten palveluiden kehittämisprojektissa.