“TikTok Made Me Buy It” : Y-sukupolven naisten ostokäyttäytymistä ohjaavat arvot ja niitä tukeva Tik-Tok-markkinointi. Case: Vila Puuvilla
Heikkinen, Jutta (2024)
Heikkinen, Jutta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069639
Tiivistelmä
Kuluttajien arvojen tuntemus ja arvoja onnistuneesti tukeva markkinointi ovat yritykselle liiketoimintakentällä menestymisen elinehto – kuluttajan arvoja onnistuneesti tukeva yritys luo tavoiteltavaa pitkäaikaista, vastuullista, kestävää arvoa. Tämä opinnäytetyö nivoutui kuluttajien vaateostoksia ohjaavien arvojen ja niitä tukevan TikTok-markkinoinnin ympärille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja havainnollistaa porilaista vaateliike Vila Puuvillaa TikTok-sovelluksessa seuraavien Y-sukupolven naisten ostokäyttäytymistä ohjaavia arvoja vaatteita ostettaessa ja toisaalta myös Vila Puuvillan tuottaman TikTok-sisällön vastaamista näihin arvoihin. Tutkimuskysymyksinä toimivat: mitkä ovat Vila Puuvillaa TikTokissa seuraavien Y-sukupolven naisten keskeisimmät ostopäätöksen tekoa ohjaavat arvot vaatteita ostettaessa? Miten Vila Puuvillan TikTok-sisältö tällä hetkellä tukee näitä arvoja? Tuloksia peilattiin Schwartzin arvoteoriaan (1992) ja toisaalta myös Vila Puuvillan omiin arvoihin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntävänä verkkokyselynä, joka jaettiin Vila Puuvillan omalla TikTok-kanavalla maaliskuussa 2024.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisälsi kaksi päälukua. Ensimmäisessä pääluvussa perehdyttiin ostokäyttäytymisen laajaan kokonaisuuteen aina ostoprosessista sen taustalla vaikuttaviin demografisiin, psykologisiin ja sosiaalisiin tekijöihin. Toinen pääluku puolestaan nivoutui markkinoinnin ympärille, ja siinä käsiteltiin nykyaikaista markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, digimarkkinointia ja sen eri aikakausia, sosiaalisen median markkinointia ja sen vaikutuksia muodin ilmiöihin ja kuluttamiseen sekä TikTokia sosiaalisen median kanavana yleisesti ja toisaalta case-yrityksen näkökulmasta. Empiirisessä osiossa esiteltiin opinnäytetyössä hyödynnettyjä tutkimustavoitteita ja -menetelmiä, tutkimuksen toteutustapaa ja aineiston hankintatapaa sekä datan analysointia, tutkimuksen luotettavuutta sekä esiteltiin tutkimustulokset ja tehtiin niistä lopuksi yhteenveto ja johtopäätökset. Opinnäytetyön päätännössä esitettiin pohdinnan kera jatkotutkimusehdotus ja reflektoitiin omaa työtä ja oppimista.
Tutkimuksen avulla saatiin vastaukset molempiin tutkimuskysymyksiin. Tutkimus osoitti, että Vila Puuvillan tämänhetkinen TikTok-sisältö tuki monia tutkimukseen vastanneiden keskeisimmäksi nostamia arvoja. Hedonismin arvo nousi keskeisimpänä esiin sekä tutkimukseen osallistuneiden vaateostoksilla vaikuttavien arvojen että Vila Puuvillan arvoja heijastavan TikTok-sisällön osalta. Moni TikTok-sisällön heijastama arvo toimi tätä hedonismin arvoa täydentävänä. Myös muiden arvojen kohdalla havaittiin arvopareja ja yhtäläisyyksiä. Suurin osa vastaajista koki, että Vila Puuvillan arvot tukevat heidän omiaan. Tulevaisuudessa TikTok-sisältöä voidaan kehittää vastaamaan paremmin vastaajien arvoja tuomalla videoissa esiin vastuullisuuden ja kehopositiivisuuden teemoja.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja havainnollistaa porilaista vaateliike Vila Puuvillaa TikTok-sovelluksessa seuraavien Y-sukupolven naisten ostokäyttäytymistä ohjaavia arvoja vaatteita ostettaessa ja toisaalta myös Vila Puuvillan tuottaman TikTok-sisällön vastaamista näihin arvoihin. Tutkimuskysymyksinä toimivat: mitkä ovat Vila Puuvillaa TikTokissa seuraavien Y-sukupolven naisten keskeisimmät ostopäätöksen tekoa ohjaavat arvot vaatteita ostettaessa? Miten Vila Puuvillan TikTok-sisältö tällä hetkellä tukee näitä arvoja? Tuloksia peilattiin Schwartzin arvoteoriaan (1992) ja toisaalta myös Vila Puuvillan omiin arvoihin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntävänä verkkokyselynä, joka jaettiin Vila Puuvillan omalla TikTok-kanavalla maaliskuussa 2024.
Opinnäytetyön teoriaosuus sisälsi kaksi päälukua. Ensimmäisessä pääluvussa perehdyttiin ostokäyttäytymisen laajaan kokonaisuuteen aina ostoprosessista sen taustalla vaikuttaviin demografisiin, psykologisiin ja sosiaalisiin tekijöihin. Toinen pääluku puolestaan nivoutui markkinoinnin ympärille, ja siinä käsiteltiin nykyaikaista markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, digimarkkinointia ja sen eri aikakausia, sosiaalisen median markkinointia ja sen vaikutuksia muodin ilmiöihin ja kuluttamiseen sekä TikTokia sosiaalisen median kanavana yleisesti ja toisaalta case-yrityksen näkökulmasta. Empiirisessä osiossa esiteltiin opinnäytetyössä hyödynnettyjä tutkimustavoitteita ja -menetelmiä, tutkimuksen toteutustapaa ja aineiston hankintatapaa sekä datan analysointia, tutkimuksen luotettavuutta sekä esiteltiin tutkimustulokset ja tehtiin niistä lopuksi yhteenveto ja johtopäätökset. Opinnäytetyön päätännössä esitettiin pohdinnan kera jatkotutkimusehdotus ja reflektoitiin omaa työtä ja oppimista.
Tutkimuksen avulla saatiin vastaukset molempiin tutkimuskysymyksiin. Tutkimus osoitti, että Vila Puuvillan tämänhetkinen TikTok-sisältö tuki monia tutkimukseen vastanneiden keskeisimmäksi nostamia arvoja. Hedonismin arvo nousi keskeisimpänä esiin sekä tutkimukseen osallistuneiden vaateostoksilla vaikuttavien arvojen että Vila Puuvillan arvoja heijastavan TikTok-sisällön osalta. Moni TikTok-sisällön heijastama arvo toimi tätä hedonismin arvoa täydentävänä. Myös muiden arvojen kohdalla havaittiin arvopareja ja yhtäläisyyksiä. Suurin osa vastaajista koki, että Vila Puuvillan arvot tukevat heidän omiaan. Tulevaisuudessa TikTok-sisältöä voidaan kehittää vastaamaan paremmin vastaajien arvoja tuomalla videoissa esiin vastuullisuuden ja kehopositiivisuuden teemoja.