Muovijätteen kierrättäminen ekstruusioprosessissa
Uusitalo, Johanna (2024)
Uusitalo, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069552
Tiivistelmä
Walki Pietarsaaren tehtaan tuotannossa syntyvän muovijätteen hävittäminen tapahtuu ulkoisen jätteidenkäsittely-yrityksen kautta, eikä jäte näin ollen palaudu takaisin kiertoon. Muovijätteen kierrättäminen takaisin tuotantoon uudelleengranuloimalla voisi olla ratkaisu kierrätysasteen nostamiseen sekä yrityksen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, onnistuuko PE-LD:stä ja PE-HD:stä valmistetun uudelleengranuloidun muovirakeen ajaminen Walkin tuotantokoneella, tuottaako kierrätysmuovin käyttö lopputuotteelle siltä vaaditut ominaisuudet sekä kuinka eri muovilaatujen lajittelu saataisiin toimivaksi tuotannossa. Uudelleengranulointi suoritettiin yhteistyössä jätteitä kierrättävän yrityksen kanssa.
Kierrätysmuovin toimivuutta koneilla lähdettiin havainnoimaan ensin pilot-koneella, jossa kierrätysmuovia testattiin laminaateissa sekä päällystyksissä. Koeajoja suoritettiin useita, joissa kierrätysmuovia kokeiltiin pelkästään sekä sekoituksena neitseellisen PE-LD:n kanssa. Lopuksi kierrätysmuovia kokeiltiin tuotantokoneella suuremmilla linjanopeuksilla.
Koeajoissa tuotantokoneella havaittiin, että kierrätysmuovi nostaa moottorin kuormaa, mutta muuten ajoparametrit vastasivat normaalia ajotilannetta. Laboratoriossa mitatuista tuloksista nähdään, että kierrätysmuovilla on hieman heikentävä vaikutus adheesioon, mutta muut tulokset olivat riittävällä tasolla.
Tärkeimpänä tuloksena voidaan pitää kierrätysmuovin onnistuneita koeajoja pilot- ja tuotantokoneella. Vaikka ensimmäisen kierrätysmuovierän koeajot onnistuivatkin, voi tulevaisuudessa haasteeksi muodostua erien epätasaisuus. Tämän vuoksi testaamista tuotantokoneella olisi syytä jatkaa, optimaalisten ajoparametrien löytämiseksi. Työssä kokeiltiin vain PE-LD:n ja PE-HD:n kierrättämistä uudelleengranuloimalla, mutta jatkossa myös värillisten sekä erikoismuovien kierrättämistä voisi kokeilla. Kustannuslaskelman perusteella kierrätysmuovin käyttö on kannattavaa ja sillä saadaan nostettua yrityksen kierrätysastetta.
Opinnäytetyö sisältää luottamuksellisia tietoja, kuten hintoja, paperilaatuja sekä tarkkoja muovimääriä, jotka on jätetty pois opinnäytetyöraportin julkisesta versiosta.
Kierrätysmuovin toimivuutta koneilla lähdettiin havainnoimaan ensin pilot-koneella, jossa kierrätysmuovia testattiin laminaateissa sekä päällystyksissä. Koeajoja suoritettiin useita, joissa kierrätysmuovia kokeiltiin pelkästään sekä sekoituksena neitseellisen PE-LD:n kanssa. Lopuksi kierrätysmuovia kokeiltiin tuotantokoneella suuremmilla linjanopeuksilla.
Koeajoissa tuotantokoneella havaittiin, että kierrätysmuovi nostaa moottorin kuormaa, mutta muuten ajoparametrit vastasivat normaalia ajotilannetta. Laboratoriossa mitatuista tuloksista nähdään, että kierrätysmuovilla on hieman heikentävä vaikutus adheesioon, mutta muut tulokset olivat riittävällä tasolla.
Tärkeimpänä tuloksena voidaan pitää kierrätysmuovin onnistuneita koeajoja pilot- ja tuotantokoneella. Vaikka ensimmäisen kierrätysmuovierän koeajot onnistuivatkin, voi tulevaisuudessa haasteeksi muodostua erien epätasaisuus. Tämän vuoksi testaamista tuotantokoneella olisi syytä jatkaa, optimaalisten ajoparametrien löytämiseksi. Työssä kokeiltiin vain PE-LD:n ja PE-HD:n kierrättämistä uudelleengranuloimalla, mutta jatkossa myös värillisten sekä erikoismuovien kierrättämistä voisi kokeilla. Kustannuslaskelman perusteella kierrätysmuovin käyttö on kannattavaa ja sillä saadaan nostettua yrityksen kierrätysastetta.
Opinnäytetyö sisältää luottamuksellisia tietoja, kuten hintoja, paperilaatuja sekä tarkkoja muovimääriä, jotka on jätetty pois opinnäytetyöraportin julkisesta versiosta.