Suomalaisyrityksen verkkokauppatoiminnan laajentaminen Venäjälle - toimitusketjun luominen yksityisasiakkaalle
Karvinen, Anuliina (2014)
Karvinen, Anuliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620080
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehdään kvalitatiivisena tutkimustyönä, jota lähdettiin rakentamaan kiinnostuksesta laajentaa suomalaisyrityksen verkkokauppatoimintaa Venäjälle. Suo-messa vielä suhteellisen tuntematon väylä venäläisasiakkaiden luo vaatii selvitystä mo-nelta kantilta ja tässä työssä paneudutaan logistisiin haasteisiin. Työ tehdään vuoden 2014 aikana, ja sen hetkistä tilannetta tarkastellen.
Opinnäytetyö kartoittaa logistiset mahdollisuudet hyödyntää verkkokaupan kautta syn-tyvä väylä venäläiskuluttajien luo. Opinnäytetyö esittelee Venäjää verkkokaupan koh-teena sekä selvittää millaisia mahdollisuuksia suomalaisella pk-yrityksellä on luoda toi-mitusketjua venäläiselle, verkkokaupan kautta asioivalle kuluttajalle. Työssä kerrotaan myös erilaisista haasteista ja ongelmista, joita Venäjälle viennissä mahdollisesti kohda-taan ja jotka sitä kautta on jo suunnitteluvaiheessa hyvä ottaa huomioon.
Opinnäytetyö jakaantuu teoreettiseen viitekehykseen, jossa selvitetään kirjoituspöytä-tutkimuksena venäläisen verkkokauppatoimittamisen erityispiirteitä, sekä empiiriseen osaan, jossa teemahaastatteluun valikoituneet yritykset kertovat tämänhetkisistä mah-dollisuuksistaan hoitaa toimituksia Venäjälle.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että venäläisen verkkokauppatoiminnan aloittaminen on logistisesta näkökulmasta mahdollista. Tämä vaatii asiaan perehtymistä ja rohkeutta siirtyä toiminnan suunnittelusta käytännön prosesseihin. Oikean kuljetuskumppanin löytäminen on myös ensisijaisen tärkeää ja iso osa toiminnan jouhevaksi saamisessa. Venäläisen verkkokaupan erityispiirteenä voidaan pitää taustaselvityksen tärkeyttä ja sitä kautta prosessin ennakoimista.
Teemahaastattelujen myötä ei löytynyt parasta toimitusratkaisua toimeksiantajalle, joten käytännön prosesseihin siirtyminen vaatii vielä panostusta yrittäjältä, jotta oikeat kulje-tuskumppani ja kuljetustapa löytyvät.
Opinnäytetyö kartoittaa logistiset mahdollisuudet hyödyntää verkkokaupan kautta syn-tyvä väylä venäläiskuluttajien luo. Opinnäytetyö esittelee Venäjää verkkokaupan koh-teena sekä selvittää millaisia mahdollisuuksia suomalaisella pk-yrityksellä on luoda toi-mitusketjua venäläiselle, verkkokaupan kautta asioivalle kuluttajalle. Työssä kerrotaan myös erilaisista haasteista ja ongelmista, joita Venäjälle viennissä mahdollisesti kohda-taan ja jotka sitä kautta on jo suunnitteluvaiheessa hyvä ottaa huomioon.
Opinnäytetyö jakaantuu teoreettiseen viitekehykseen, jossa selvitetään kirjoituspöytä-tutkimuksena venäläisen verkkokauppatoimittamisen erityispiirteitä, sekä empiiriseen osaan, jossa teemahaastatteluun valikoituneet yritykset kertovat tämänhetkisistä mah-dollisuuksistaan hoitaa toimituksia Venäjälle.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että venäläisen verkkokauppatoiminnan aloittaminen on logistisesta näkökulmasta mahdollista. Tämä vaatii asiaan perehtymistä ja rohkeutta siirtyä toiminnan suunnittelusta käytännön prosesseihin. Oikean kuljetuskumppanin löytäminen on myös ensisijaisen tärkeää ja iso osa toiminnan jouhevaksi saamisessa. Venäläisen verkkokaupan erityispiirteenä voidaan pitää taustaselvityksen tärkeyttä ja sitä kautta prosessin ennakoimista.
Teemahaastattelujen myötä ei löytynyt parasta toimitusratkaisua toimeksiantajalle, joten käytännön prosesseihin siirtyminen vaatii vielä panostusta yrittäjältä, jotta oikeat kulje-tuskumppani ja kuljetustapa löytyvät.