"Strong is the new skinny" - "Fitspiration" på sociala medier och dess negativa inverkan på unga vuxnas kroppsbild : En systematisk litteraturstudie
Bäck, Anna (2024)
Bäck, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405079694
Tiivistelmä
I samband med att samhället idag blir alltmer digitaliserat så ökar även intresset av en hälsosam och aktiv livsstil. Tack vare dagens teknologi är det idag enkelt att komma åt kost- och träningsråd på nätet när och var man än befinner sig. ”Fitspiration” är en vanlig hashtag som används för att dela och ta del av olika former av tränings och kosttips på sociala medier. Det som delas under denna hashtag är ofta redigerade bilder och inlägg som är skapade för att sälja en produkt eller tjänst, vilket ger en snedvriden bild av verkligheten och skapar orealistiska mål och förväntningar hos individen som exponeras för den. Denna studie är en systematisk litteraturstudie som har för avsikt att ta reda på vad som menas med ”fitspiration” samt vilka negativa effekter ”fitspiration” på sociala medier kan ha på unga vuxnas kroppsbild. I studien används en kvalitativ datainsamlingsmetod där urvalsprocessen baserar sig på valda inklusions- och exklusionskriterier för studiernas innehåll. Materialet analyseras med tre parts inflytande modellen av Thompson (1999) som grund. Resultaten från analysen påvisar att exponering för ”fitspiration” på sociala medier kan ha både kortsiktig- och långsiktig negativ effekt på unga vuxnas kroppsbild. Bland de vanligaste negativa effekterna hör missnöje med kroppens utseende och prestationsförmåga samt ökade depressiva- och ångestsymtom relaterade till utseendet.